Discussie: Nationalisme
Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2003, 16:34   #213
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid

Het Vraagteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
@Distel, knuppel.

De 650.000 kiezers van het blok stigmatiseren is fout. Ik geef de kiezers wel ongelijk, ik begrijp hen slecht, ik meen dat ze misleid en gedesinformeerd zijn, ze zich vergissen, maar zo'n grote groep van individuen met verschillende beweegsredenen kan ik niet over dezelfde kam scheren. Net als Allochtonen. De kritiek en verwijten zijn (voornamelijk -zie bovenstaande) niet op hen gericht.
Als ik spreek over 'Blokkers', bedoel ik (en anderen met mij denk ik) de Vlaams Blokkers die een mandaat uitvoeren of op andere wijze actief zijn binnen de partij. Of ook wel eens gelukkig de niet-exemplarische gevallen die op dit forum dwepen met hun vaak puur racistische gedachtengoed.
Het is zelfs mijn mening dat een deel van de mandatarissen in het blok niet racistisch zijn (wel bevooroordeeld), wat niet moeilijk is gezien de explosieve groei van de partij en de schijnbare deradicalisering. Hun bekritiseer ik echter even sterk als de kopstukken, aangezien zij toch het verstand en de verantwoordelijkheid dragen van hun acties en de discriminerende en fascistische ideologie van hun partij mee helpen uitdragen (zo niet in hun hart dragen).
Het soortelijk gewicht van deze "nieuwe generatie" blokkers binnen de partij is echter zo goed als nihil, omdat de partijstructuur bijzonder ondemocratisch is en in praktijk "gerrunt" ( [size=2]hmm... dat klopt niet[/size] ) wordt door een paar enkelen, die ALLE MACHT in handen hebben en geen sikkepit democratische ingesteldheid bezitten. Het is deze top, met gevaarlijk racistische ideeën en soms zelfs een neonazistisch of ander donker verleden die de formatie sturen.
Deze zaken in acht genomen zou ik tweemaal lezen voor zijn hun ideeën camoufleren met het "onverdraagzame" gedrag van anderen.
Ik kan je deels gelijk geven, maar toch enkele bedenkingen:

1. Het zijn intussen al 750.000 kiezers.

2. Ik kan een kiezer niet zomaar ongelijk geven, laat staan dan driekwart miljoen kiezers. Men zegt trouwens ook wel eens "de kiezer heeft altijd gelijk". Ik kan het de kiezer bijvoorbeeld niet kwalijk nemen dat hij de smeerlapperij van de regering moe is en dat hij bij wijze van protest dan op het Blok stemt (al vraag ik mij af in welke mate hij dan beseft dat het alternatief zeker niet beter is).

3. Spijtig genoeg heeft niet iedereen het slechts over de Blok-mandatarissen wanneer hij het over "Blokkers" heeft. Van bvb een Tacitus, die elke zin voor nuance mist maar dan wel de grote, verdraagzame democraat uithangt, verwacht ik dergelijk onderscheid niet.
Idem hier 8)
Het VB heeft een beperkt nut gehad, in die zin dat het problemen naar de voorgrond bracht die de politieke kaste lang verwaarloosde (of onderschatte). Maar dit weegt niet op tegen de nefaste invloed van het blok, bijvoorbeeld het insijpelen van ongenuanceerde, discriminerende of racistische ideeën. De 800.000 kiezers (ik voorspel groei ) weten alleen niet ten volle waarvoor ze kiezen... zeker met de maskerade die de top ophoudt.
Een groot deel is ongetwijfeld ook een proteststem, alleen is het jammer (maar begrijpelijk) dat ze ipv voor een project stemmen waarvoor ze staan ( zij het een minipartij) op een andere in aanleg fascistische partij stemmen. "You can fool some people all time, you can fool all people sometime, but you can't fool all people all time."
We moeten natuurlijk de essentiële vraag stellen: wat verwachten we van politiek? Zijn onze verwachtingen redelijk? Wensen we eventueel zo een centrale plaats toe aan politiek in ons leven?.