Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Hoe gaat U ze helpen, want daar ben ik met mijn klein spitsmuizenverstand nog steeds niet achter?... 
|
De strijd om rechten voor armen kan uitgebreid worden. Eigenlijk zijn er twee opties, ofwel een revolutionaire strijd die het kapitalisme ten val brengt waarna we de zaken op een betere manier kunnen organiseren/verdelen, ofwel een aantal goede actiepunten naar voren schuiven (te hoge huurprijzen, te lage lonen voor sommige mensen die werken,...) die vroeg of laat - afhankelijk van hoeveel armen zich erachter stellen - een politieke meerderheid kunnen vinden.
Beide opties zijn momenteel niet binnen handbereik. Maar dat wil niet zeggen dat we alle hoop moeten verliezen en er niet aan moeten werken om ze binnen handbereik te krijgen.
Ik hoor niet zo graag het woordje 'helpen'. Het klinkt al even paternalistisch als het ronddelen van voedselpaketten om de mensen braaf te houden en netjes 'dank u wel' te laten zeggen tegen meneer pastoor en de St.Vincentiusvereniging. In dat soort 'helpen' geloof ik niet echt, en dat ligt trouwens ook niet in onze (financiële) mogelijkheden.
Ik denk dat de armen vooral zichzelf kunnen helpen door tot zelfbewustzijn te komen, en dan kan een revolutionair programma zich wel uitbreiden als een olievlek.