Discussie: Koning Of President
Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2003, 09:58   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Volgens onderzoek blijkt een presidentieel systeem duurder. Ik denk omdat die meer medewerkers heeft enzo... Thangt er natuurlijk ook vanaf of dit een ceremoniële president is of dat hij werkelijk macht heeft zoals in Frankrijk en de US of A.

Toch blijf ik tegen het koningschap. Ik zou veel liever naar de stembus gaan om een presiden/e te verkiezen via een bolleke aan te stippen op de omputer.
Ik zou eerst willen weten of dergelijk onderzoek door onafhankelijke experts gebeurde vooraleer ik die cijfers geloof. Het lijkt me moeilijk te kunnen dat een president meer kost dan de monarchie vermits niet de schoonzus van de president, zijn dochter, zonen en hun kinderen-eventuele-presidentsopvolgers moeten onderhouden worden. De koning heeft trouwens ook een kabinet ter beschikking dat betaald moet worden, evenals zijn hele hofhouding en woonst(en). Bovendien zie ik niet gebeuren dat presidentskinderen geen belastingen op hun dure villa's moeten betalen en vrijgesteld worden van de allerhoogste verkeersboetes die ze oplopen.

Als dit land ons de mogelijkheid gaf om voor de koning te kiezen, en hij werd verkozen, dan zou ik me daar echter bij neerleggen.
Hij zou dan echter geen obscure macht meer mogen uitoefenen in dossiers zoals Sabena en Generale, geen mensen via de uitreiking van adelijke titels meer aan zich mogen binden, geen onverdiende eredoctoraten meer mogen krijgen, geen ministers meer mogen benoemen of ontslaan, maar enkel betaald mogen worden voor zijn arbeid en niet langer voor het hebben van in het verleden aangetrouwde familie en voor de toekomst bedoeld nageslacht.

Net zoals dat voor een verkozen president het geval is.