Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382
[SIZE=1] Citaat:[/SIZE]
[SIZE=1] Oorspronkelijk bericht door Cynicus [/SIZE] [SIZE=1] [/SIZE]
[SIZE=1]Niemand is verplicht te werken, maar wie werkbekwaam is en niet wil werken, mag echter niet verlangen zomaar recht te hebben op een onvoorwaardelijke passieve uitkering.[/SIZE]
Brrrrrrrrrrr,,, Wat heb ik hier vandaag al onzin gehoord,Niemand is VERPLICHT te werken,Niet verlangen zomaar recht te hebben op uitkering......... Het is wit,maar het is niet zwart? Als je iets schrijft gelieve dan ook eens na te denken over wat je nu juist schrijft!
|
Ik heb er geen enkele moeite mee dat iemand die echt niet werkbekwaam is, recht heeft op een degelijke uitkering. Voor wie wel werkbekwaam is en een eigen inkomen wil, is werken de normale manier van geld verdienen.
Wie werkbekwaam is maar geen werk vindt, heeft volgens de huidige wetgeving slechts recht op een uitkering op voorwaarde dat hij of zij actief naar werk zoekt en bereid is een aangeboden job aan te nemen. Wie werkbekwaam is en niet wil werken, heeft ook volgens de huidige wetgeving strikt genomen geen recht op een uitkering. Werklozen die onvoldoende inspanningen leveren om werk te vinden, kunnen in principe ook volgens de huidige wetgeving reeds hun uitkering verliezen.
Helaas is de controle op de in voormelde alinea vermelde voorwaarden veel te laks, en maken vele werkbekwamen zonder werk oneigenlijk gebruik van uitkeringen. Vandaar dat ik voorstander ben van de afschaffing van passieve uitkeringen voor werkbekwamen, doch dat ik vind dat wie werkbekwaam is maar geen werk vindt, omwille van sociale redenen
[SIZE=3]de kans[/SIZE] zou moeten krijgen gemeenschapsdiensten te verrichten tegen 5 euro per uur. Het behoort dan tot de individuele vrijheid van iedere werkbewame zonder werk, om voor zichzelf uit te maken of hij of zij die kans al dan niet wil grijpen.