Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Brusselaars zullen nooit aanvaarden dat ze geregeerd worden door een anderstalig land en er een minderheid worden.
|
Met de huidige generatie politici inderdaad. Die zien liever Brussel creperen, dan één dag niet Vlaamshatend uit de hoek te komen. Maar ik vraag me af hoelang de Brusselse bevolking dat zal blijven pikken. Vandaag krijgen ze via de federale overheid overvloedig geld, ondanks hun anti-Vlaamse politiek.
Maar een onafhankelijk Vlaanderen zal dan wel bereid zij om te betalen voor een onafhenkelijk Wallonië, maar niet voor een anti-Vlaams Brussel.
Het feit dat MR-FDF niet langer de grootste formatie van Brussel is, stemt mij nogal hoopvol daarin. Blijkbaar vindt de bevolking de economische situatie belangrijker dan het anti-Vlaams racisme van MR-FDF.
Citaat:
Omdat Vlaanderen een deel is van België. Ik zeg toch ook niet "Oost-Groningen in Oost-Groningse handen"...
|
Cambodja was vroeger een Franse kolonie. Wordt het daardoor "Cambodjaanse economie in Franse handen"?
Citaat:
Ja, maar dan betalen wij meer dan in de buurlanden, en ik denk niet dat iemand daar beter van wordt.
|
Ja en? Het is een kwestie van prioriteiten.
Er zijn bv in Wallonië een hoop verlieslatende jobs in de staalnijverheid. Maar het Waals Gewest zegt "het is duurder om hen een werkloosheidsuitkering te geven, dan nu het verlies bij te passen". Dat is toch een optie? Ik denk dat in Ierland ook gebeurt.
Citaat:
Niets, de spoorwegen, snelwegen, gevangenissen etc. kunnen nooit winstgevend zijn maar horen bij de infrastructuur, noodzakelijke voorwaarde voor een goed functionerende maatschappij.
|
Infrastructuur moet niet winstgevend zijn (daar volg ik u in), maar waarom moet voedselproductie winstgevend zijn?
Stel. Er komt een regime aan de macht dat stelt dat eten een basisnoodzaak is, en daarom eten gratis maakt. (geld wordt gehaald bij de genationaliseerde bedrijven).
Citaat:
Niet noodzakelijk, want landen worden ook beter van internationale handel, indien deze goed gestuurd wordt door de overheid en de winsten terugvloeien naar de bevolking.
|
Die landen kúnnen er beter van worden, maar die kans is al veel kleiner als er een systeem van prijzenconcurrentie is. Bij prijzenconcurrentie wordt toch hoofdzakelijk bespaard op de lonen.
Citaat:
Dat zegt U, ik geloof daar niets van, Wallonië onafhankelijk zal maar een zielige bedoening zijn, ze zullen Brussel er zeker bij willen nemen.
|
Zielig... Ze zullen qua grondgebied direct groter zijn dan de helft van hun buren. (Fr. & D. > Wal. > Vl. & Lux.)
Citaat:
Toch wel simplistisch, de reconversie van oude industrieën bleek overal in Europa heel moeilijk.
|
Maar geen enkel reconversiegebied doet het zo slecht. Maar in die andere landen hadden ze dan ook geen Société Générale die eerst Wallonië heeft uitgezogen, erop geparasiteerd, en hat daarna voor wat luizig geld verkocht aan de Fransen.
Citaat:
Dat hebben de Walen zelf gedaan, inderdaad volgens mij geen slimme beslissing.
|
Welke controle heeft het Waalse volk nu op mensen als Freire, Davignon, Lippens, de koningklijke familie,...? Geen enkele. Wallonië heeft nooit de nodige werktuigen in handne gehad om zijn eigen economie aan te pakken. Die bleef bij een kleine Belgische elite. En de huidige situatie is daar het gevolg van.
In mijn ogen is het Belgische regime misschien zelfs nog anti-Waalser dan dat ze anti-Vlaams is. Vergeet niet dat het in Wallonië de Waalse talen heeft uitgeroeid, terwijl Vlaanderen -met veel knokken- z'n Nederlandse taal kunnen behouden heeft.