Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Ach zo, daarmee dat je met antwoorden komt die totaal naast de kwestie zijn?  ?
|
was totaal niet naast de kwestie, integendeel. De kapitaalsaccumulatie maakt dat het steeds moeilijker wordt om als nieuwe nog de concurrentie aan te gaan. Of ga jij als arbeider die 1500 euro netto per maand krijgt een nieuw automerk op de markt brengen?
Citaat:
We hebben het over aandeelhouders en waar zij hun geld vandaan halen, en jij begint te melken over monopolies?
|
't is anders duidelijk waar de aandeelhouders hun geld vandaan halen: uit de winsten die eigenlijk door de werknemers worden gegenereerd.
Citaat:
Een monopolie is trouwens geen garantie dat anderen het niet meer kunnen maken, al past dat natuurlijk niet in uw toonzetting.
|
Allee leg me eens uit hoe ik de strijd kan aangaan met de mega-autofabrikanten.
Citaat:
Moest je nu eerst eens beginnen met je te informeren over wat een aandeel nu eigenlijk is, dan zou je alleen minder mal figuur slaan in deze discussie. Dat aandeelhouders als laatste in de rij komen heeft niets te maken met het feit dat arbeiders best wel eens agressief kunnen worden. Hetgeen aandeelhouders krijgen is een stukje van de winst en als je over winst spreekt dan zijn alle kosten er al af...
|
Het is daarom net dat de aanvallen op de lonen weer zijn ingezet in de vorm van generatiepacten en zo meer. Die winstmarge moet groter, en de lonen van de werknemers staan daarbij in de weg.
Citaat:
Het aandeel van loonkosten is voor het gros van de bedrijven samen met de energiekosten trouwens dominant; enige voeling met het bedrijfsleven zou je die info geven.
|
doet evenmin terzake. De kapitalisten streven er net naar dat aandeel te verminderen, en daar zit net het hele sociale conflict. Hoe groot dat aandeel is maakt geen bal uit, het gaat er om dat het
altijd 'te groot' is. Zelfs als er zeven generatiepacten werden goedgekeurd zullen de patroons nog komen zagen over hoe hoog de loonkost is vergeleken met China.
Citaat:
Dan zou je die evenzeer hebben; aandelen zijn immmrs geen garantie op inkomen, laat staan op een gewaarborgde return on investment.
|
Maar als ik maandelijks 100 000 euro krijg voor mijn job als topmanager of topambtenaar of minister dan kan er al wel gemakkelijk 10000 euro af om eens wat te gokken op de beurzen.
Met een loontje van 1200 euro zal dat niet gaan.
Maar vertel eens, als je als arbeider dan toch zo dolgraag mee wil eten van de winsten, ben je dan ook bereid mee de verliezen te dragen en dus loon in te leveren wanneer er verliezen zijn