Los bericht bekijken
Oud 11 april 2006, 13:22   #1649
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Bullshit. Niemand heeft ontraden om de tweede landstaal deftig te leren spreken. Het is gewoon een gegeven dat het Engels belangrijker is dan het Frans. Het Engels is omnipresent in Europa, en zeker in Vlaanderen. Dat de jeugd het Frans niet meer zo goed onder de knie heeft als pakweg 50 jaar geleden, kan best zijn ?? En heeft mij, inziens twee redenen.
1. Er is helemaal géén noodzaak meer om Frans te kennen in het ééntalige Vlaanderen.
2. Zoals ik al zei is het Engels omnipresent in Vlaanderen. (media, internet)

Trouwens, de huidige kennis van het Frans is nog altijd pakken beter dan het NL van de francofonen...

De Vlaming is dus niet geestelijk verarmd, integendeel. De kwaliteit van het Engels is de laatste 25 jaar er spectaculair op verbeterd. En met Engels kan je nu eenmaal verder komen dan met het Frans. De horizonten van de Vlaming zijn duidelijk verrruimd. Niet gekrompen...
Hier hebt u een punt. Het Engels is inderdaad belangrijker in de wereld dan het Nederlands of het Frans. Ik blijf het echter spijtig vinden dat binnen Vlaanderen door de taalkwestie Brussel en Antwerpen ( op amper 50 km ) zo ver uit elkaar liggen dat ze elkaar nog amper begrijpen. Dat noem ik geen gunstige evolutie, noch in het Nederlands, noch in het Frans, noch in het Engels.......

Laatst gewijzigd door labyrinth : 11 april 2006 om 13:23.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden