Los bericht bekijken
Oud 14 april 2006, 08:11   #10
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Telex Europa schrapt islamterreur uit zijn woordenboek
De ambtenaren van de Europese Unie werken dezer dagen naarstig aan een woordenlijst die "neutraal is ten opzichte van alle godsdiensten", lees: de islam. Het doel? Niemand op de tenen trappen door delicate formuleringen te vervangen.

Zo moet 'islamitisch terrorisme" vervangen worden door 'terroristen die de islam misbruiken'. Het bericht dat de Raad van de Europese Unie werkt aan zo'n lijst, lekte gisteren vroegtijdig uit en werd later op de dag bevestigd door de woordvoerder van de Unie.

Vragende partij voor deze woordenlijst zijn de Europese leiders zelf, die al enkele maanden aandringen op de "ontwikkeling van een non-emotief lexicon om terrorisme bespreekbaar te maken". "De maatregel kadert in de uitvoering van het actieplan dat de radicalisering van moslims en de werving van terroristen moet bestrijden", zegt Dominique-Georges Marro, woordvoerder van de Raad van de EU.

"In dat plan, dat in december vorig jaar gelanceerd werd, was in een kleine paragraaf voorzien dat we op termijn gevoelige woorden zouden vermijden. We hechten er belang aan dat we ons correct en juist uitdrukken."

De term 'jihad', die letterlijk heilige oorlog betekent, is nog zo’n delicaat geval. Politici en diplomaten moeten er voorzichtig mee omspringen, want het woord heeft ook een heel vreedzame betekenis: de strijd tegen het slechte in jezelf. "We gaan geen Bijbel of Groen Boekje op de markt brengen", relativeert Marro, "noch straffen uitdelen aan de Europese ambtenaren die vergeten om bepaalde gevoeligheden te omzeilen. Nee, de woordenlijst is veeleer richtinggevend en motiverend."
http://www.demorgen.be/telex/?news=own1144958961

Dit houd je toch niet voor mogelijk? George Orwell was een optimist. Dit loopt slecht af. Ik zou zeggen: Europa zo snel mogelijk verlaten en betere oorden opzoeken.
ik stel me kandidaat om aan zo een woordenlijst te werken.Voor 4 of 5000 euros per maand met m'n kollega's op een burootje zitten, en tussen 2 tassen koffie rustig discussiëren over niet-kwetsende termen voor overgevoelige lange tenen, lijkt me een niet al te zware job.Wellicht in mijn mogelijkheden...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden