Los bericht bekijken
Oud 14 april 2006, 15:28   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Vlaams Belang en directe democratie?

Af en toe komt een partij eens op voor directe democratie. Hoewel de meerderheid van de bevolking voor de invoering is van directe democratie, hebben de partijen hier een hekel aan.

Toch hebben een aantal partijen er ooit al voor gepleit: de BWP (de latere SP.A), Spirit, Vivant en Vlaams Belang.

De BWP gaf dat al snel op na haar machtsdeelname in 1919.

Spirit was ook voor, maar dank zij Eric Feremans en zijn filmpjes weten we dat Lambert dit ook in de kast wil stoppen en enkel een representatieve particratie wil. Spirit nam ook deel aan de macht...

Vivant is klein en onbetekenend... Binnen de VLD zal het nooit veel te zeggen hebben.

De enigste grote partij die het nog hanteert, is het Vlaams Belang. Nu het cordon op het punt staat doorbroken te worden, vraag ik me af...

Op gemeentelijk niveau kan men referenda organiseren. Zal het Vlaams Belang dit promoten? En stel dat het cordon doorbroken wordt, België uit elkaar valt en het Belang aan de macht komt. Zal zij dan ook haar programmapunt laten vallen zoals al die anderen?

Waarom niet? Waarom wel?

Ik denk persoonlijk van wel omdat het solidarisme, en het VB is een solidaristische partij, directe democratie niet echt omhelst en er ideologisch niet echt mee compatibel is.

Misschien heb ik ongelijk, de voorzet is gegeven om verder te discussiëren...