Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2002, 13:16   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland Duchâtelet
Beste Superstaaf,
Het huidige systeem is zo dat de mensen niet gemotiveerd zijn om te gaan werken, omdat ze hun "dop" moeten inleveren als ze gaan werken en dus in feite voor zeer weinig geld moeten gaan werken, zeker als je verplaatsingskosten, kinderopvang en coiffeur er bij rekent.
Dat klopt als een bus, maar niet enkel voor mensen die in de 'werkloosheidsval' verzeilen.
Twintig jaar geleden werd er door (dapper zelf cumulerende) bestuurders een verbod en/of beperking en fiscale bestraffing ingevoerd op het uitvoeren van werk voor meerdere werkgevers of het cumuleren van meerdere jobs. Ik omschrijf dit bewust aldus, om een onderscheid te maken tussen cumuleren (m.i. meerdere jobs uitoefenen die niet volledig combineerbaar zijn, en waar steeds één werk zal verwaarloosd worden) en het uitoefenen van b.v. twee halftime jobs, maar b.v. in verschillende sectoren. Dit heeft mij toen zodanig gedemotiveerd, dat ik koos voor één job van weinig werk en laag loon, maar waar ik gelukkig in was, en nog steeds ben, zonder iets bij te doen om mijn levensstandaard op het peil te brengen van mijn collegae. Ik wenste niet een 'bij'job uit te voeren en ervoor gestraft te worden, zo idealistisch ben ik niet. Gevolg: mijn bestedingspatroon zal nooit economisch zo interessant geweest zijn als dat van anderen in mijn omgeving. De overheid was en is dus nog steeds een rem voor hen die kunnen en willen werken, en beknotte aldus haar eigen expansie.

Citaat:
Het Vivantsysteem is dikwijls verkeerd uitgelegd door onze tegenstanders. Het voornaamste wat Vivant doet is te zorgen dat iemand die werkt er ook voor beloond wordt ("vervangings"-inkomen wordt "basis"- inkomen zoals nu reeds bij PWA) en ook de sociale zekerheid gelijk maakt voor iedereen zodat het systeem ook rechtvaardiger is en veel goedkoper om te administreren.
Dus als ik het goed begrijp, wil u dit basisinkomen financieren met geld dat toch reeds op een of andere manier als dusdanig wordt aangewend?
Ik vrees echter dat de aantrekking ervoor zodanig groot gaat zijn, dat nog weinigen zich gaan geroepen voelen om extra inspanning te leveren voor meer. Eens je het gewoon bent, verdwijnen bepaalde opgedrongen behoeften zoals villa's, reizen, luxe-auto's, gadgets..........

Citaat:
Vivant denkt dat de mensen geen boodschap hebben aan het huidige beleid waarbij men enkele tientallen Euro subsidie kan krijgen van het ministerie van cultuur als men een barbecue organiseert op 11 juli. Die subsidie kost bovendien nog eens minsten zoveel aan administratiekost.
Inderdaad een even grote 'folie' als de fameuze vlaamse zorgverzekering.

Citaat:
Dus basisinkomen in België alleen kan. De alternatieve financiering (vervanging belasting om arbeid door belasting op consumptie) kan enkel in Europese context.
Op mijn stelling dat je binnen de huidige politieke constellatie geen meerderheid kan vinden reageert u (terecht) niet. Het vivant-programma (eigenlijk een economisch one-issue-programma) kan enkel in zijn geheel worden gerealiseerd. Het is te nemen of te laten, anders is het onwerkbaar.
Ik vrees dat de zuilen van de huidige machtspartijen, nog teveel met hun tengels kunnen graaien in allerhande kassen die vervangingsinkomens uitdelen (vakbonden, mutualiteiten), om op een eerlijke manier die vetpotten te laten dienen om uw (overigens fraaie) model ooit te realiseren.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden