Los bericht bekijken
Oud 18 april 2006, 11:30   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny Bekijk bericht
Bij de moord op Joe in een overvol station kwam er niemand te hulp om de daders te pakken. Nu het is een psychologisch gegeven dat wanneer er veel potentiele hulpverleners zijn, dat iedereen naar elkaar kijkt om hulp te bieden.
Om eerlijk te zijn zou ook ik niet de eerste stap zetten om een slachtoffer te hulp te schieten, maar zodra er iemand anders er op af gaat zou ik wel deelnemen.

Nu, zou het geen goed idee zijn dat de overheid naar analogie van de BOB-campagne ook een campagne start om mensen bij te staan in tijd van nood?
Bijvoorbeeld wanneer er zoiets gebeurd zoals in het centraal station er iemand "ROB" (ik zeg zomaar een naam) roept om te laten zien dat hij bereid is om hulp te verlenen maar niet direct in actie durft schieten. Als andere mensen dit horen en ook "ROB" roepen, weet men dat als men te hulp schiet er een hele hoop mensen mee komen. In groep sta je sterker en de kans dat er dan onmiddelijk mensen te hulp schieten wordt groter...
Ik ben het niet helemaal eens met die uitleg van de psychologen
Als ik in een grote ruimte betreed waar zich maar twee andere mensen bevinden is de kans groot dat ik opmerk wat die twee uitspoken.
Wanneer zich nog honderd andere mensen in die ruimte bevinden is de kans klein dat ik net zie wat die twee uitspoken. Niemand verwacht natuurlijk dat daar iemand vermoord wordt en voor het tot u doordringt wat er pressies aan de hand is zijn de daders reeds verdwenen.
Een mens die verrast wordt reageert nu eenmaal wat besluiteloos. Zelfs Joe wist de eerste ogenblikken waarschijnlijk niet echt wat er gebeurde.
Het gebeurde in een hoekje als ik goed bergrepen heb en overvallers hebben nogal de gewoonte om voor hun slachtoffer te gaan staan om hem aan de blikken van de omstaanders te onttrekken.
Bobke is offline