Los bericht bekijken
Oud 18 april 2006, 11:45   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny Bekijk bericht
idd, dat was nu een bijzonder geval. Maar het is een psychologisch feit dat wanneer er andere mensen ook hulp kunnen bieden, men eerst naar de anderen kijkt. Zo'n ingeburgerd woord kan dat tegenwerken. Je roept het woord (dus je moet je eigen leven niet onmiddelijk in gevaar brengen), andere mensen pikken het op en in enkele seconden weet je dat je niet alleen zal staan wanneer je ingrijpt...
Meestal als er zoiets gebeurd, bv in een treinwagon, zitten de meeste mensen angstig en verdwaasd het tafereel gade te slaan terwijl niemand iets doet tot dat er (hopelijk) een moedig mens opstaat.
Stel nu met het zelfde voorbeeld dat iemand het woord roept, vervolgens andere mensen ook hardop het woord uitspreken en rechtstaan, dan zal de dader wel een keer slikken wanneer er opeens een hele wagon tegen hem gekeerd staat...
Het is maar goed dat niet iedereen meteen hulp wilt bieden maar eerst kijkt of er toevallig een dokter in de zaal is. De kans is groot dat een massa de hulpverleners in de weg lopen.
Ik vraag mij af of Joe zelf “hulp” riep.
Uit de verklaringen die ik tot nu toe zag was dat niet het geval.
Ik veronderstel dat de massa wel zal gereageerd hebben toen de daders reeds verdwenen waren. Iemand probeerde ze in elk geval te achtervolgen dacht ik.
Bobke is offline