Los bericht bekijken
Oud 18 april 2006, 15:04   #94
SpaceRunner
Burger

SpaceRunner's schermafbeelding

Standaard

Het probleem dat ik met de doodstraf heb, is dat het eigenlijk geen straf is. De veroordeelde is immers van alle mogelijke elementen die met het leven samengaan (goed en slecht), ontdaan. En de familie van de slachtoffers blijven met een leegte achter die nooit meer opgevuld kan worden.

Maar ik heb soms toch weleens het gevoel dat het nodig is om toch iemand geen levenslang te geven maar echt de doodstraf te geven omdat de veroordeelde een zo'n groot gevaar is voor de samenleving en daarbij een potentieel gevaar blijft voor de samenleving (je hebt nu eenmaal ontsnappingskoningen) dat je zulks geval mogelijk toch wel kunt overwegen om de doodstraf te overwegen.

Hierbij zou je kunnen denken aan seriemoordenaars bvb. Ik heb namelijk echt geen zin om in zulke mensen nog geld te steken (--> voedsel, medicijnen, onderdak, bewakers, e.d.) omdat je evengoed hun volgende slachtoffer zou kunnen worden als ze ontsnappen en daardoor blijven ze een potentieel gevaar. En neen, er bestaat niet zoiets als een gevangenis die 'ontsnappingsproof' is.
SpaceRunner is offline   Met citaat antwoorden