Nederlandse belangstelling voor de Vlaamse zaak
Sinds een jaartje kom ik bijna iedere dag op dit forum, meestal om te kijken, soms om te posten.
Tien geleden zou dat onmogelijk geweest zijn. Belgie was toen voor mij een land om af en toe naar toe te gaan (Antwerpen, Gent) of op vakantie te gaan (de Ardennen).
Totdat een oom van mij familie-onderzoek ging doen en het bleek dat onze familie oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam. Hier als protestantse vluchtelingen in de 16e eeuw gekomen om in Gelderland een nieuw bestaan op te bouwen.
Vele Vlamingen zouden dit voorbeeld volgen, 40% van de Nederlanders heeft Vlaamse roots.
Een historicus vertelde mij de de Nederlandse cultuur voor een groot deel zijn wortels heeft in die van Vlaanderen.
Alhoewel geen boekenwurm heb ik me toch een beetje verdiept in onze gemeenschappelijke geschiedenis.
De belangstelling voor de Vlaamse zaak in Nederland is groeiende.
Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland. Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.
Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.
Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 18 april 2006 om 18:21.
|