"Vriendelijke Leterme is gewoon separatist"
wo 19/04/06 - Minister van Justitie Laurette Onckelinx (PS) is niet te spreken over de uitlatingen van Yves Leterme over Brussel.
Minister van Justititie Laurette Onkelinx vindt dat de op het eerste gezicht vriendelijke Leterme feitelijk een separatist is.
"De man is in werkelijkheid een separatist. Ik weiger trouwens om over een nieuw statuut voor Brussel te praten", zegt Onkelinx.
De Vlaamse minister-president Yves Leterme zei gisteren dat hij een nieuw statuut voor de hoofdstad wil en heeft ook twijfels bij het voortbestaan van negentien aparte Brusselse gemeenten.
=================
"Leterme wil de ondergang van ons land"
di 18/04/06 - Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) zegt dat Brussel een onderdeel moet vormen van de nieuwe staatshervorming, die er moet komen na de federale verkiezingen van volgend jaar.
Leterme wil meer garanties voor het statuut van de Vlamingen in Brussel. Hij heeft ook twijfels bij het voortbestaan van negentien aparte Brusselse gemeenten.
"We moeten de bestuurlijke organisatie van Brussel beter aanpakken. Het gewest, met zijn ingewikkelde structuur en zijn economische moeilijkheden, beantwoordt niet meer aan een behoorlijk bestuur."
Leterme deed zijn uitspraken in een toespraak op de voorstelling van de memoires van Wilfried Martens.
Eis van Leterme valt niet in goede aarde
De eis van minister-president Leterme voor een nieuw statuut voor Brussel veroorzaakt communautair gekibbel.

(foto Belga)
Brussels VLD-minister Guy Vanhengel is het eens met Leterme. "Het Brusselse Gewest bestaat zeventien jaar, het zou goed zijn een kritische analyse te maken van de instellingen."
Vanhengel denkt onder meer aan een betere toepassing van de taalwetgeving, maar pleit wel voor het behoud van de negentien gemeenten.
Aan Franstalige zijde is er veel kritiek. Brussels minister-president Charles Picqué (PS) zegt dat Leterme de teloorgang van België wil en noemt zijn uitspraken ontoelaatbaar, een uiting van minachting.
PS-voorzitter Elio Di Rupo heeft het over een communautair opbod. "Als er over Brussel gepraat moet worden, laten we dan maar beginnen over de grenzen en de financiering van Brussel", aldus de PS-voorzitter.
Hij pleit voor een uitbreiding van het grondgebied van Brussel. Volgens Di Rupo zijn de Vlamingen - die maar tien procent van de inwoners van Brussel uitmaken - al politiek oververtegenwoordigd in het hoofdstedelijke gewest.
====
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...me/index.shtml
Hier gaan de Franstalige politici toch wel kort uit de bocht. Leterme wil een ander statuut voor Brussel. Persoonlijk zou ik het een goed idee vinden om van Brussel een federaal district te maken, waar de federale regering het voor het zeggen heeft. Ben ik een separatist?
Is Yves Leterme een separatist?