Los bericht bekijken
Oud 19 april 2006, 20:23   #448
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostbuster Bekijk bericht
Voor mij betekent 'soldarisme': 'arbeider, ken uw plaats (waar geen ontsnappen aan is)'; solidarisme is een bestendiging van 'de wet van de sterksten' in een economisch bestel... dat, inderdaad, ook wel corporatisme wordt genoemd. Maar corporatisme is volgens mij nog meer; het verwijst naar de intense samenwerking van overheid met het patronaat, en het verbod aan de zijde van de werkers om zich te verenigen.

Het hoeft niet te verwonderen dat ik daar radicaal tegen ben.

Tja mensen die nog van het 'patronaat' spreken hebben kunnen zich allicht moeilijk inbeelden dat er tegenwoordig werknemers bestaan die hun werkgever niet als uitbuiter en volksverlakker en profiteur beschouwen.

Laat staan dat ze zich kunnen inbeelden dat er heel wat bedrijfsleiders zijn voor wie winst een middel is en niet het nec plus ultra waarvoor werknemers genadeloos uitgebuit moeten worden.

Wie behoort er eigenlijk in uw opvatting allemaal tot het 'patronaat'? De beenhouwer met weekendhulpje is dat ook een lid van 'het patronaat'? Ik zou graag eens concrete voorbeelden zien van wie u tot 'het patronaat' rekent, daarom een lijstje.

De beenhouwer met weekendhulpje?

De eigenaar/bedrijsleider van een kleine winkel? (laten we zeggen een personeelslid of 5)

De eigenaar/bedrijfsleider van een KMO?

De huisvader die enkele 10.000-en euro aandelen heeft bijeengespaard?

De directeur van een overheidsbedrijf?

De CEO die zelf geen aandelen bezit?

Kan u mij van elk van deze mensen zeggen of ze tot de erfvijand genaamd 'het patronaat' behoren?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden