Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Bovenstaand citaat is afkomstig uit een kranteninterview met Bruno de Wever (ook zeker een broekventje in deze materie?)
|
Blijkbaar wel! Van Severen was immers tegen het fascisme omdat het te veel macht en invloed toekende aan de Staat in de maatschappij. De reden is dat de Staat (zoals in het fascisme opgevat) het solidarisme die Van Severen verdedigde ondermijnde.
Voorts was hij er ook nog om een andere reden tegen. Dit is wat Van Severen zelf zei in een interview:
"Je considère le Nationalisme et le Fascisme comme le grand commencement d'une grande époque constructive qui liquidera le Révolution française et ses conséquences. Mais chaque mouvement de régénération nationale a ses caractères propres. Chaque nation trouve ses propres remèdes �* ses maladies. Nous ne sommes donc pas des Fascistes parce que nous ne sommes pas des Italiens; nous ne sommes pas des Nationalsocialistes parce que nous ne sommes pas des Allemands; nous ne sommes pas des Bolchévistes parce que nous ne sommes pas des Russes."
Van Severen z'n visie en gedachten waren vooral beïnvloedt door personen als Charles Maurras, Péguy, Sorel, La Tour du Pin en Valois; niet door Mussolini. Misschien, wellicht, had Van Severen een zekere sympathie voor Mussolini, Gabriele d'Annunzio, de nieuwe kunstrichtingen van toen,... zoals zovelen.
Op 8 december 1934 heeft Van Severen uitdrukkelijk afstand genomen van het fascisme. Het Verdinaso wenste een sterke staat, een autoritaire staat, maar geen politiestaat. Een staat waaraan slechts beperkte opdrachten zouden worden toegekend, daar waar de prioriteit (zoals Maurras dat zag) zou toekomen aan intermediaire instellingen waarin de "energie van het volk" zich moest kunnen uitleven zoals later De gaulle dat nog zou betrachten. In tegenstelling tot de Italiaanse fascistische "Stato Corporativo", zouden de corporaties geen staatslichamen zijn maar de werkelijke uiting van het volk in de controle van de regering.
|
"Hier Dinaso!" van 2 maart 1935 :
In het nationaal-socialisme verdwijnt het individu in de gemeenschap van het volk. Die nation ist alles und wir nichts. In het nationaal solidarisme gaat het juist andersom : de volksgemeenschap is er om de volksgenoten, om elk van hen, om de persoonlijkheid en elke volksgenoot. Het wezenlijke verschil met het fascisme is dat dit niet van de volksgemeenschap uitgaat maar van de staat zonder meer.
|
Mijn vriend is gehuwd met een vrouw van Turkse afkomst. Hij had ze leren kennen op zijn werk in Istanboel.
Is er mee gehuwd, met vééééél miserie (1967), betalen Vliegtuigticket, alle 6 maanden ticket vernieuwen en een borgsom in de Turkse ambasade van torn 150.000 Bfr.
Ze hebben een appartement gekocht in Blankenbergen.
Daar werd zijnvrouw regelmatig op straat uitgescholden voor veraadster, omdat ze met een NIET moslim gehuwd was.
Einde van het verhaal, ze hebben gans den boel hier verkocht en hebben een appartement gekocht in Antalya, en nu wiµorden ze BEIDEN gerust gelaten.Moraal van dit verhaal. De
rasisten zijn héél zeker onder ons, maar ze zijn gekleurd!!!