Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Enkel een koning kan zorgen voor constitutionele stabiliteit, met een president barst belgie, da's veel te democratisch.
|
De nagel op de kop.
|
Ik heb, zonder zever, grote bedenkingen i.v.m. een president. Hoe langer hoe meer ben ik ervan overtuigd dat een republiek slechts een democratische facade is. En dit heeft hoegenaamd niets te maken met België.
Bij nader inzien, zou ik misschien deze bedenkingen eens moeten neerpennen in een nieuwe topic bij 'het verdiepen van democratie'
|
Ik volg u niet goed... Akkoord, een presidentieel systeem is inderdaad vaak niet altijd even democratisch, maar het daarom vervangen door een systeem dat ronduit ondemocratisch is, dat gaat mijn petje te boven. Kijk, als Filip niet 'de zoon van' was, zou hij waarschijnlijk nauwelijks meer zijn dan een grijze urenkloppende ambtenaar met een vrouw (Chantal), twee kinderen (Kevin en Kimberley), een saai rijhuis met een tuinkabouter, een Toyota Corolla met Radio2-sticker en elk jaar een reis naar Blankenberge of, als het meezit, Benidorm. Nu wordt hij echter koning der Belgen en wordt hij geprezen om zijn inzet voor, wat was het ook alweer, de mensenrechtten en de eenheid van het land...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
|