Los bericht bekijken
Oud 20 april 2006, 16:13   #64
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Volgens Knack: Het vetgedrukte lijkt mij het belangrijkste.
De vrees van de Nederlanders lijkt mij onterecht, Chavez breidt zijn leger niet uit om de Antillen binnen te vallen maar om Venezuela tegen mogelijke agressie van het buitenland (vnl. VS dan) te beschermen, om de revolutie dus te vrijwaren.
Volgens mij is de rust inmiddels alweer teruggekeerd. Uit de opmerkingen van Venezolaanse zijde kan ik alleen maar opmaken, dat de uitlatingen van Venezuela juist ingegeven zijn door de angst dat Nederland vertrekt en de eilandjes nog meer onder invloed van de VS komen. Anderzijds heeft ook de Amerikaanse regering bij de Nederlandse regering geïnformeerd wat precies de plannen zijn omtrent de staatkundige hervormingen en de gevolgen daarvan voor de rol van Nederland. Ook de Amerikanen zijn bevreesd dat Nederland zich zou terugtrekken van de eilanden, maar dan omdat ze anders misschien in de Venezolaanse invloedsfeer komen. De staatkundige hervormingen zullen overigens de rol van Nederland licht vergroten, dus de VS en Venezuela hoeven zich geen zorgen te maken.

Er staan wel twee fouten in het Knack-artikel:
- niet alle eilanden werden voor slavenhandel gebruikt, van de Benedenwindse alleen Curaçao en van de Bovenwindse alleen Sint-Eustatius. Op de andere eilanden, waaronder Aruba en Bonaire, waren plantages of vond delfstoffenwinning (zout op Bonaire) plaats. Hiervoor werden wel slaven gebruikt.
- Justitie valt helemaal niet onder de Nederlandse regering, maar is een bevoegdheid van de Landen zelf.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden