Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje
En tot slot, omdat er een wetenschappelijke analyse van de plaag van de delinquentie en het stedelijk geweld nodig is om tot een oplossing te komen van het fenomeen.
|
Amen. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van dit soort onderzoek.
Ik zou graag zien dat er een diepgaand onderzoek verricht werd, onder honderdduizenden jongeren (vooral jongens) van de leeftijdsgroep van Joe en zijn vriend.
Kijken wie er aangevallen, bestolen, beroofd en/of fysiek gekwetst werd op de openbare weg, en in welke omstandigheden. Kijken welk excuus werd gebruikt. Soms is alleen een blik al voldoende.
Dat materiële nemen ze er volgens mij alleen maar bij. Het
Als leerkracht en als ouder ken ik veel kids van die leeftijd. Onder de jongens ken ik er niet één die niet eens aangevallen, beroofd of zelfs geslagen werd op de openbare weg of in het openbaar vervoer.
De meesten durven niet eens nog iets te zeggen. De slachtoffers schamen zich een beetje, en ze willen het niet te vaak horen, anders durven ze niet meer te leven, buiten te komen, uit te gaan, plezier te maken.
We zitten met een generatie jongeren die nu al z'n trauma verdringt. Dat breekt later op.
Dit bereidt zich al zo'n 20 jaar voor, en is nu tot een climax gekomen, ten minste wat betreft Brussel. In Frankrijk hebben honderden mensen de klap al gehad, met o.a. honderden verbrande auto's.
Ik steek de vader van de vriend een hart onder de riem.