weinig respect
Ik werk mijn laatste jaar af op de middelbare school en het verbaast me hoe weinig respect jongeren (1ste jaars en dergelijke) hebben voor hun ouderen. Dit op zich is al redelijk storend, maar dat lijkt de trend te zijn bij zowel de autochtone als allochtone bevolking, alhoewel de laatste groep toch nog wat agressiever is en sneller naar geweld grijpt. Dit ervaar ik toch zo, maar ik laat ruimte open om mijn stelling te weerleggen.
Wat me pas echt stoorde was één van de agressieve jongeren. Het is een jongen van Roemeense origine die al verschillende malen gedumpt is geweest door een meisje waar ik bevriend mee ben. Hij begrijpt blijkbaar de boodschap niet want al geruime tijd na hun definitieve breuk blijft hij aanhouden dat ze een koppel zijn. Dit alleen is al redelijk bizar, maar het wordt erger. Gewoon omdat ik haar een vriendschappelijke knuffel had gegeven begon hij mij te bedreigen.
Hij is veel jonger en ik zou hem wel aankunnen, maar ik ben geen voorstander van geweld en zeker niet tegen een tegenstander die jonger en zwakker is. Dus heb ik maar gezwegen en hem even wijs gelaten. Maar sinds deze bedreiging is hij steeds bezitteriger en bezitteriger geworden over zijn ex en daar heb ik wel een probleem mee. Een meisje behandel je als een persoon en niet als een bezit.
Ik heb dat ook laten blijken en vandaag kwam hij af met een vriend die er me niet al te koosjer uitzag. In gebrekkig Nederlands begon hij me ook te bedreigen en zei hij als ik niet die jongen zijn vriendin met gerust liet, dat hun vriendenkring me gingen in elkaar slaan. Welk lef, ik was echt verontwaardigd. Opnieuw heb ik het laten varen, want ik wil liever geen problemen, maar toch vind ik het ongehoord.
Rascistisch ben ik niet, ik heb gewoon een hekel aan mensen die bvb hun vriendin/vrouw slecht behandelen. Terwijl in onze cultuur zo'n gedrag afgekeurt wordt, lijkt het erop dat in sommige buitenlandse culturen het verheerlijkt wordt. Ik zeg dit nu op basis wat ik heb gelezen en wat ik ervaren heb. Want de jongen zijn vriendenkring waren voor het merendeel buitenlanders die echt gebrekkig Nederlands spraken, wat opmerkelijk is aangezien de jongeren het snelst een andere taal aanleren.
Ook vonden zij het compleet normaal dat die jongen zijn vriendin meer leek op een stuk speelgoed voor hem dan een persoon. Nu ben ik ook enigzins bang geworden om bij mijn mening te blijven dat vrouwen moeten behandelt worden als personen en niet als objecten. Het lijkt me erop dat hun ouders (kinderen hebben veel meer weg van hun ouders dan ze soms willen geweten hebben) gedurende heel het emancipatieproces van de vrouw in een grot hebben geleefd.
Sorry dat ik mijn sarcasme even de bovenhand krijgt, maar ik moet wel zeggen dat een multi-culturele samenleving een deugd is. Mijn persoonlijke ervaring heeft me fysiek geweld, bedreigingen; gebrek aan vrouwenrechten en vrije meningsuiting bijgebracht. Als ik dit in de 21ste eeuw nog mag ervaren in een westers land, dan vraag ik me eigenlijk af waar we mee bezig zijn.
|