Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het Vaticaan pakt uit met een groots offensief tegen de voorstanders van huwelijken en samenlevingscontracten voor homo- en lesbiennestellen. Donderdag aanstaande krijgen alle roomskatholieke bisschoppen een speciaal document waarin ze worden aangespoord druk uit te oefenen op katholieke politici. Het bewuste document werd gemaakt door de Congregatie voor de Geloofsleer, die de zuiverheid van de gedachten in roomskatholieke kringen moet bewaken.
Paus Johannes-Paulus II en andere hoge geestelijken deden de voorbije maanden geregeld uitvallen naar landen die op een of andere manier koppels van hetzelfde geslacht meer rechten trachten te geven. Volgens nieuwe richtlijnen voor katholieke politici, uitgevaardigd in januari van dit jaar, handhaaft de roomskatholieke kerk onverminderd haar verzet tegen abortus, euthanasie en "huwelijken" voor homoseksuelen.
In het nieuwe document, dat deze week wordt verspreid, schuwt het Vaticaan het gebruik van erg krasse taal niet. Zo is er te lezen dat huwelijken tussen mannen en vrouwen moeten worden bevorderd en dat het ondenkbaar is "andere samenlevingsvormen" op gelijke voet te behandelen, laat staan die wettelijk te erkennen. Het document telt 12 bladzijden en zou vooral bestemd zijn voor "consumptie" in Noord-Amerika. Alles wijst erop dat Canada in de herfst het huwelijk zal openstellen voor homo- en lesbostellen. In een Amerikaanse staat als Massachussets dreigt de politieke balans ook over te slaan in het voordeel van de holebi-beweging. In Europa treffen steeds meer landen maatregelen om in te spelen op de realiteit dat er in toenemende mate homo- en lesboparen zijn. Het klassieke huwelijk is tot op heden alleen opengesteld in Nederland en België. Tal van landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, hebben al wettelijke regelingen voor samenwonende homoseksuele paren. In Groot-Brittannië zijn ook veranderingen op komst, zo lijkt het.
Bron: www.hetrozehuis.be
|
Ik zou mij er niet druk over maken. Het is trouwens reeds een fameuze vooruitgang vergeleken met vroeger, toen homoseksualiteit werd veroordeeld.
Iedereen weet dat de kerk voorbijgestreefd is, en dat het niet zal veranderen door er telkens weer een oude altzheimerpatiënt te benoemen als paus.
|
Da's wel waar natuurlijk, maar mensen zoals Eichmann en Percloride en nog een hele hoop anderen, vinden daarin een legitimatie om naar hartelust verder te blijven discrimineren, beledigen. Niet dat ze mij daarmee kunnen raken, maar ik denk aan heel wat holebi-jongeren die op dit moment nog worstelen met hun anders zijn. Zij kunnen al die onzin wel missen als kiespijn.