Los bericht bekijken
Oud 26 april 2006, 16:30   #1
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard Meertalig onderwijs, de oplossing?

Citaat:
,,Meertalig onderricht is dé oplossing''

Prof Piet Van de Craen (VUB) ziet maar één uitweg om de Vlamingen perfect tweetalig te maken: meertalig onderwijs, en dat vanaf de kleuterklas.
,,Doe iets met die vreemde talen. Onderwijs er een vak in'', zegt hij. ,,Het doet er niet toe welk vak. Je hoeft geen vijftig procent van de lessen in een andere taal te geven. Meestal is dat twintig procent. Dat is ook het soort talenonderwijs dat in heel Europa - een paar landen uitgezonderd - in een deel van de scholen gangbaar is.''

In Wallonië is tweetalig onderwijs een succesverhaal. ,,De leerlingen scoren na verloop van tijd zo goed op schrijfvaardigheid dat ze het niveau van native speakers benaderen. Ook de allochtone kinderen! Schrijfvaardigheid is de hoogste vorm van taalgebruik. Wie goed kan schrijven, kan ook goed praten. Niet omgekeerd.''

In Brussel experimenteren drie Vlaamse basisscholen met meertalig onderwijs. Ze omzeilen de taalwet, die het geven van onderwijs in een andere taal dan het Nederlands verbiedt, door de lessen in het Frans als herhalingslessen te gebruiken.

,,De leerlingen leren eerst de basiskennis van het gesproken Frans. Later volgt de grammatica. Vanaf het vierde leerjaar komt het schrijven. Zet dat meertalig onderwijs voort in het secundair en breid dat uit naar het Engels'', zegt Van de Craen.
Als reactie heb ik dit naar de krant opgestuurd:

Professor Piet Van De Craen beweert dat tweetalig onderwijs niet anders dan voordelen heeft Integendeel, er zijn alleen maar nadelen aan verbonden. Vooraleerst is dit een overtreding op de taalwet, en hij vergeet ook dat er ook leerlingen zijn die helemaal niet goed zijn in talen. Bijvoorbeeld: als men een vak zoals biologie geeft in een vreemde taal, gaat de leerling daar automatisch moeilijkheden mee hebben omdat hij niet verstaat wat men uitlegt en zo zal hij voor twee vakken slecht presteren.

Het kan goed zijn dat volwassenen vinden dat onze kennis van vreemde talen achteruitgaat, maar hebben ze zich al eens afgevraagd waarom? Neen! Wij leerlingen moeten vandaag de dag in elk vak uitblinken. Kan men dit niet, dan wordt men gebrandtmerkt als dom. In elk vak goed zijn, is onmogelijk.

Wegens die hoge prestatiedruk én de leerstof die bijna nooit aansluit bij onze intresses en daarbij ook nog vaak saai gegeven wordt, is het niet verwondelijk dat steeds meer en meer leerlingen met tegenzin naar school gaan, schoolmoe worden, gaan spijbelen en uiteindelijk van school stappen zonder diploma.

De regering zegt dat ons onderwijs achteruitgaat, maar ze vragen zich nooit af waarom. In plaats van iets aan de oorzaak te doen, maken ze het nog erger. De regering luistert niet naar ons, alhoewel het om ónze toekomst -en die van hun- gaat.

bron
__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.


vercetti is offline   Met citaat antwoorden