Los bericht bekijken
Oud 27 april 2006, 00:38   #61
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
je begrijpt het niet...

jij had het over overlevingskansen van heel der volkeren... dus was ik zo vrij dat ook globaal te beschouwen voor elk volk

je kan er prat opgaan als "onze zijde" de enige is met een arsenaal aan kernwapens ( geldt ook voor andere wapens ) dat "onze zijde" wel safe zal zijn maar dat het bonen vreten wordt voor de "andere zijde", getuige ook de recente geschiedenis, hoezeer we ons ook ontwikkeld mogen noemen...
komt daarbij nog dat met dat bonen vreten van "gene zijde" wij ook verliezen zullen tellen al was het maar aan troepenmacht of burgers tijdens aanslagen

het verschil van atoomwapens ( wmd wel te verstaan ) met klassieke ligt 'm net in het afschrikkingseffect...bij gelijke of liever voldoende aanwezigheid ervan om elkander volledig van de kaart te vegen stijgt de stabiliteit net tussen die partijen ... zelfs conventionele interventies zijn minder aan de orde tenzij het een totaal strategisch ( voor alle partijen dan ) niemendalletje zou betreffen

er bestaan daar vrij realistische simulatiemodellen over...theoretisch zou je een quasi perfecte stabiliteit tussen naties bereiken als elk dezer naties zou beschikken over een atoomarsenaal dat toereikend genoeg is om elke andere natie volledig van de kaart te vegen
ik zie wél wat je bedoelt: twee héél sterke kerels die héél goed kunnen vechten, en mekaar goed kennen denken er wel twee keer over na om mekaar te lijf te gaan, en zoeken liever een andere oplossing.Goed.
Maar dat gaat enkel op voor mentaal gezonde mensen.Redelijke mensen.En in dat opzicht heb ik niet veel vertrouwen in onze broeders aan de macht in Iran.Bij hun aan dollars verslaafde kollega's van de koninklijke familie in Saudi-Arabië weet je nog ongeveer wat hun drijfveer is, maar als er godsdienst aan te pas komt, komt de onvoorspelbare "menselijke faktor" mijn zekerheden weer op drijfzand zetten.Een fanatiekeling is tot van alles in staat, zelfs zijn eigen ruiten ingooien .En als die in het nauw zit...als vergelijking, niet héél origineel, maar toch een goed voorbeeld:stel je voor dat Adolf Hitler de atoombom in handen had gekregen inplaats van de Amerikanen?Wat zou die er mee gedaan hebben?Een paar op Engeland, Rusland, Amerika...om te beginnen.De Iraanse kwibus vandaag aan de macht, en zijn bende medeplichtigen zijn van dezelfde slag.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden