Los bericht bekijken
Oud 27 april 2006, 21:40   #12
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Hoi Casca.

Ik ben vakbondsafgevaardigde bij het ABVV. Verleden jaar deze periode volgde ik een 'vorming' zoals dat heet over het tewerkstellingsbeleid. Na twee dagen theorie hebben we dan de derde dag de opleidingcentra van de VDAB bezocht.

Bij de opleiding van heftruckchauffers en bij de opleiding van polyvalent bouwvakarbeiders (opleidingen voor laaggeschoolden) waren er geen migranten te bespeuren. Niet één!

Toen ik vroeg hoe dat kwam, (aangezien er onder de allochtone bevolking veel laaggeschoolden zijn), was het antwoord dat de bereidwilligheid voor het volgen van dergelijke opleidingen, duidelijk minder aanwezig was bij de allochtonen dan bij de Vlaamse autochtonen. De vraag werd mij door de vormingswerkers erg kwalijk genomen, bleek uit een debat achteraf. Volgens hen is deze bevolkingsgroep gedemotiveerd om opleidingen te volgen door voortdurende stigmatisering. Ook een uitleg natuurlijk.

Ik weet dat bij het bedrijf waar ik werk (119 werknemers) er gemiddeld per jaar 4 werknemers het bedrijf verlaten en er ook vier weer aangeworven worden. Vroeger was dat meer, maar nu is het zo.

Het bedrijf bestaat 32 jaar en nog nooit, heeft iemand van allochtone afkomst daar om werk komen vragen. Nog nooit?! Wees eerlijk met jezelf, je zult ook wel ergens werken, en vraag eens na hoeveel mensen van allochtone origine er komen soliciteren.

Vrrag eens in de interimkantoren hoeveel allochtonen zich komen inschrijven voor laaggeschoold werk tegenover laaggeschoolde autochtonen. Ze zullen niet liegen. Ze zouden niet durven want ze worden nauwlettend gecontroleerd door vakbonden en overheid.

Waarom nu overal diversiteitsplannen? Omdat de werkgevers geen allochtonen wil aanvaarden? Belachelijk! Mijn baas lacht daarmee. Hij hoopt dat wij als vakbond voor die allochtone arbeiders kunnen zorgen om het diversiteitsplan daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Denk je soms dat aannemers voor hun plezier Polen laten komen om in de bouw bij ons te werken? En ja ze worden evenveel betaald! En ja het zijn er tienduizenden.

Voetjes op de grond Casca.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 27 april 2006 om 21:44.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden