Discussie: Het eeuwig cordon
Los bericht bekijken
Oud 28 april 2006, 00:09   #104
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Geachte heer Broes,

bij een eerste lezing zou men geneigd kunnen zijn uw logica te volgen. Het lijkt inderdaad 'de logica zelf'.

Bij kinderen die hier geboren zijn is het probleem van de taalverwerving evenwel minder acuut dan bij 'nieuwkomers' - personen die elders opgroeiden en pas op latere leeftijd hier aankomen. Kleine kinderen leren gemakkelijk één, twee of zelfs drie talen. Veel hangt af van de emotionele bevrediging die het leren van een taal oplevert.

Ik weet bovendien uit de praktijk dat er hier in Brussel véél aan het veranderen is, ook ('zèlfs') bij de 'Marokkaanse' gemeenschap, ook ('zelfs') bij de nieuwkomers.

Enkele van mijn collega's in het onderwijs zijn jonge vrouwen van Marokkaanse origine, die voortreffelijk Nederlands spreken en het 'zelfs' tot lerares Nederlands wisten te schoppen!

Zelf ben ik lid van een kleine v.z.w. waarvan de meeste leden jonge en iets minder jonge Marokkanen zijn, en vanaf volgend jaar willen we in elk geval (subsidie of geen subsidie) taallessen Nederlands voor volwassenen organiseren, omdat er bij ouders (en dan vooral moeders) van kinderen die hier in Brussel school lopen een énorme vraag is, die nauwelijks kan bijgehouden worden (heel wat jonge en minder jonge moeders willen absoluut Nederlands leren zodat ze hun kinderen bij het schoolwerk zouden kunnen helpen !!).

Het besef dat een goede kennis van het Nederlands een belangrijk element is in het vinden en behouden van een interessante job is hier duidelijk aanwezig.

Ik hoop dat al de moeite die zoveel mensen zich getroosten uiteindelijk niet 'voor niks' zal zijn.
Beste Djimi,

Prachtig werk en ik hoop dat je cursussen inderdaad veel volk lokken. Maar de essentie die Luc aanraakt, nl. niet dweilen met de kraan open, kan er amper worden door ontkracht. U geeft hier net een - weliswaar lovenswaardig - voorbeeld van dweilen. U negeert daarbij het idee dat de kraan open blijft staan. Nee eigenlijk geeft u die problematiek toe door reeds te stellen dat de vraag niet bijgehouden kan worden, en dat betreft dan nog maar enkel degenen die bereid zijn, niet degenen die je zal moeten opzoeken en smeken om te integreren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden