Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert
Waarom is België indertijd onafhankelijk geworden?
Om onder het juk van de Nederlanders af te zijn.
Ik ben niet tegen Groot-Nederland, maar ik pleit eerder voor meer samenwerking, een unie zou ik onder voorbehoud laten. Ik denk dat we dan eerst een eerlijke verdeling van de macht moeten bekomen om het VKN of België niet te herhalen.
|
Als ik je nick en je avatar zie, kan ik niet geloven dat je dit platvloers zo maar neerpent.
Het waren de franstalige bourgois en adel die zich niet konden vinden in één NL staat. Zij konden niet hebben dat het NL de bestuurstaal werd in VL (voor W gold deze NL-regel trouwens niet). Zij vreesden hoe hierdoor hun status zou ondermijnd kunnen worden (waarom begrijp ik echt niet).
De Vlamingen waren zéér tevreden met de Nederlanden. Eindelijk het NL erkend als bestuurstaal, eindelijk verlost van de francofonie en haar imperialisme, eindelijk een goede uitbouw van de economie (bvb havens). De Vlamingen waren helemaal géén vragende partij voor een splitsing der NL, en dus het oprichten van het artificiele België. Ze wilden helemaal de N-Nederlanders niet weg ! Het waren fransdollen die met een opera-staatsgreep de even fransdolle Willem zover kregen om afstand te doen van de zuidelijke gebieden. België werd gesticht en wat kregen de Vlamingen : afschaffing van het NL als bestuurstaal, afschaffing van het NL als onderwijstaal, afschaffing van het NL in alle geledingen van de Belgische staat. Overheersing van de Franse taal op alle vlakken in de Belgische staat. Verschuiving van de economie van VL naar W, met verpaupering van VL tot gevolg. Honderduizenden Vlamingen emigreerden naar W 'om de brode', om niet te sterven van de honger. Gelukkig waren er na de 'scheiding' nog de Nederlanders die een helpende hand uitstaken naar de verarmde Vlamingen. En ondertussen zadelde België Vlaanderen op met het Stockholm-syndroom, dat blijkbaar tot op vandaag nog steeds nazindert bij mensen met -godnogaantoe- een naam beladen met pure Nederlandse (!!!!) (want 'Vlaams' is automatisch 'Nederlands' (=behorend tot of deel uitmakend van 'de Nederlanden') symbolen. Vlaming op en top !
Shame on you...