Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Nu hoor ik je al spreken. Enkel in de tweede helft loopt het weer fout. Die opleiding, bv : school is in principe gratis in België. Toch vertikken ze het te gaan. Ze verspijbelen hun schooljaren en dan gaan ze roepen dat ze geen job krijgen door racisme.
|
Ja, zo kun je dat zien. Maar het is een beetje kort door de bocht. Ik geef in Brussel les aan kinderen van (hoofdzakelijk) Marokkaanse afkomst. Die gaan naar Nederlandstalige scholen (omdat dat de beste zijn en omdat de ouders -in tegenstelling tot de Franstaligen- kennis van het Nederlands belangrijk vinden). Thuis spreken ze Frans en Arabisch. In het Nederlands hebben ze een hele achterstand waardoor ze veel te vaak in het Bijzonder onderwijs terecht komen. Daar horen ze echter helemaal niet thuis: die kinderen zijn verstandig en creatief genoeg. Alleen de taal is een probleem.
Ze zitten dus al op de lagere school niet op hun plaats, vervelen zich, gaan zich amuseren, halen slechte resultaten, worden slecht omkaderd. En later, in de middelbaar, worden ze het beu. Ze willen het liefst zo snel mogelijk als 'gewone' mensen door het leven gaan. En wat hebben 'gewone' mensen? Een woonst en een auto en een DVD-speler en een plasma-tv en een stereoketen en een computer.
Maar door hun gebrekkige opleiding komen ze zelden of nooit aan een serieuze job. En dus keren ze zich van hun ouders af en van hun godsdienst en van de school en ze clusteren in kleine vriendngroepjes samen. En dan is de stap naar criminaliteit niet meer veraf. En dan zijn er een aantal bij die hun geduld verliezen en gewoon nemen waar ze menen recht op te hebben. "Waarom wij niet?" vragen ze zich niet geheel ten onrechte af. En voor hen is het antwoord heel simpel en niet geheel terecht 'racisten!'.
Ook deze uitleg is wat kort door de bocht, maar hij benadert beter de realiteit zoal ik ze zowel in Borgerhout als in Molenbeek elke dag tegenkom.
Dat is geen hopeloze situatie, maar het wordt hoog tijd om daaraan te verhelpen. En de enige remedie is -zoals altijd- een opleiding en een job voor die gasten.