Los bericht bekijken
Oud 30 april 2006, 14:06   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het valt me ook op dat Vlamingen en Duitsers zich veel gemakkelijker aanpassen aan hun omgeving dan anderen. Het valt me bv op dat de enige Erasmusstudenten in Vlaanderen die Nederlands leren, Duitsers zijn. Duitser zijn dan ook het enige grote Europese volk dat veelal een degelijke kennis heeft van een tweede taal (Fransen die een tweede taal kennen zijn zeldzaam, en Engelsen die een tweede taal kennen zijn al quasi onbestaande).
Spreken Nederlandse Erasmusstudenten misschien geen Nederlands? Dit alles lijkt me dan ook niet echt informatie die uw stelling moet staven als zou er meer gelijkenis zijn tussen de Vlaming en de Duitser dan tussen de Vlaming en de Nederlander.

Ook Nederlanders leren heel vlot een buitenlandse taal. Er zijn bijvoorbeeld heel wat Hollanders die in Friesland zijn gaan wonen en daar Friezer dan de Friezen zijn geworden. Nederlanders die geëmigreerd zijn spreken al na de tweede taal al uitsluitend de taal van het land. Nederlanders "overintegreren" op dat vlak. De meeste Vlamingen ook. Duitsers niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden