Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
...
Ik ben nu geen "gezin als hoeksteen van alle beschaving" freak - maar het feit dat in onze cultuur 3 huwelijken op 5 stranden in echtscheiding
geeft zonder de protagonisten zelf te veroordelen te denken.
|
Volgens mij is dat vooral het bewijs dat vrouwen hier veel meer vrijheid en mogelijkheden hebben! Een koppel kan gemakkelijker uit elkaar gaan omdat ze elk afzonderlijk gemakkelijker hun plaats en hun inkomen enz in de maatschappij terugvinden, achteraf. Ik bejubel het fenomeen niet, begrijp me niet verkeerd...
In vergelijking met de gewoontes in bepaalde andere culturen waar het hier dikwijls over gaat:
- de vrouw is helemaal ondergeschikt aan de man
- veel allochtone vrouwen denken er zelfs niet aan om te gaan werken en in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien
- 3/5 = scheidingsprocedure... met meestal als gevolg dat beide partners verder het leven kunnen instappen en zich aanpassen aan hun nieuwe leven als single, zonder als abnormaal gezien te worden.
Vergeleken met wat er gebeurd in andere "culturen", hier aanwezig:
- veel vrouwen zijn ondergeschikt aan hun mannen, punt - uit
- veel vrouwen mogen helemaal niet in het openbaar komen, zonder controle van man, broer enz
- de man gooit zijn vrouw buiten zonder veel discussie, zonder dat er veel rechten aan over houdt
- de vrouw die haar man verlaat riskeert haar leven: het is een erezaak ofte eremoord voor meneer en zijn familie om dat eventjes op te lossen
- veel vrouwen moeten er niet aan denken te gaan werken buitenshuis, past niet in hun cultuur - maar opstrijken van steungeld, dat kan wel...
enz enz
We moeten het hier niet allemaal opnieuw op een rijtje zetten en "bewijzen" en "bronnen" aansleuren voor wie de werkelijkheid binnen bepaalde culturen niet wil zien, kennen, herkennen...
Neen, op gebied van dat soort "mensenrechten" moeten we niet teveel doen alsof het allemaal ongeveer gelijk loopt...