Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle
1. Waarom? Het gaat toch maar om een politieke ideologie negatief geëvalueerd wordt?
2. Velen zetten dit zoals jij neer als betrof het een wet die Mozes direct van God meekreeg. Ik hou niet van dat soort ideeën "waar we niet kunnen aan ontsnappen"
Waarom is het multicultureler worden onontkoombaar? Behoort dat niet, zoals alle beleidsbeslissingen, onderwerpen te zijn aan democratische instemming en controle?
|
1. Dat had ik wel begrepen.
2. Sta me dan toe het anders te formuleren : zolang 'wij' vasthouden aan de pan-kapitalistische, hoog-technologische economie zoals die in onze streken bestaat, zolang zullen de 'multi-culturele elementen' van 'onze' samenleving en haar cultuur in omvang en belang toenemen.
De 'democratische instemming en controle' vindt èlke dag plaats, en wel op het meest elementaire niveau, namelijk bij de consument zèlf.
Terwijl 'multi-cultureel' ook best mogelijk is zonder kapitalisme, is het omgekeerde niet het geval.
Het pan-kapitalisme - waarbij alles wat maar enigzins in het economische proces opgenomen k�*n worden ook wèrkelijk opgenomen wordt - heeft een 'multi-culturele' samenleving net zo hard nodig als een vis zijn water.
Dat is - in een notendop - wat ik erover denk. U hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn.