Discussie: Brussel loslaten
Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2006, 18:00   #116
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Indien Brussel bij een Vlaamse staat wordt gevoegd zal Vlaanderen, net zoals Belgie, een tweetalig land worden. Gevolg hiervan is dat er onvermijdelijk weer communautaire problemen zullen ontstaan. Ok, het aantal Franstaligen is dan 1 miljoen tov 6 miljoen Nederlandstaligen, maar toch.
Bij mijn weten is Brussel tweetalig en wonen er ook nog zo'n 150.000 tot 200.000 Nederlandstaligen. Als er 1 miljoen Franstaligen zijn, dan moeten er daarvan dus 150.000 tot 200.000 in de Rand en de rest van Vlaanderen wonen. Dat lijkt me sterk. Maar wat gaan eigenlijk de gevolgen zijn van die Franstaligen in de rest van Vlaanderen? Als ik jouw logica volg, moet Vlaanderen ook maar meteen de Rand weggeven, want pas op, daar vormen de Franstaligen een meerderheid en dat zou weleens communautaire problemen kunnen geven.

Ik zie bovendien niet in waarom Vlaanderen als geheel tweetalig zou moeten worden. België is nu toch ook niet als geheel tweetalig? Vlaanderen met Brussel betekent een land met 7,1 miljoen inwoners, waarvan hooguit 10% Franstalig. De rest zijn Nederlandstaligen, tweetaligen en anderstaligen. En ik durf te wedden dat er heel wat Franstaligen én anderstaligen ineens een stuk Nederlandstaliger blijken te zijn als daar meer mee te bereiken valt, wat in een Nederlandstalig land als Vlaanderen natuurlijk het geval zou zijn (i.t.t. België).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden