Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben
Touché. Trouwens: bedoel je dat zelfs de PS-staat het eigen volk eerst al reeds hanteert?
Maar dat bepaalt niet de volledige som, he?
|
Toch wel. Vele mensen kunnen niet "op hun eigen" beginnen doordat ze aan bepaalde kwalificaties moeten voldoen (bijvoorbeeld kan ik geen kapsalon opendoen zonder diploma).
Voorstel: schaf die barrières af en voer een certificaatsregeling in door een onafhankelijk orgaan vanuit de organisaties zelf (zoals nu in Antwerpen gebeurt met de nachtwinkels).
Citaat:
Als jij ze kan aanwijzen, zitten we goed snor!
Trouwens het zijn juist steeds mensen zoals jij die geen geld willen wegleggen voor deftige selectie en heropleiding.
Wat bedoel je met loons"verhoging" bij werklozen?
|
Iemand die op zijn 18 het school verlaat zonder diploma ASO, is weinig waard.
Ik kan die nu, als ploegbaas, aannemen - hoewel de jongen geen technische opleiding heeft gekregen. Ik zal hem dus in dienst moeten nemen met een raar soort statuut: hij zal geen minimumloon ontvangen. Dat doet even pijn, ook voor de jongen, maar die wil écht werken en is enthousiast.
Na een jaar van "opleiding" met een loon dat iets minder is, heeft de jongen een boel werkervaring. Hij gaat solliciteren bij een andere werf, maar kan nu die ervaring voorleggen - hij is méér waard, zal dus ook meer betaald krijgen.
Dit kan je doortrekken naar vele ongeschoolde werklozen.
Indien ik bij de VDAB een cursus garagist ga volgen omdat ik het niet kan, wordt die cursus betaald door de gemeenschap (mensen die niet gevraagd hebben dat ik die cursus ga volgen en geen diploma heb). Waarom laat men mij dan geen jaar bij een garagist werken - onder het minimumloon gezien mijn marktwaarde dat niet aankan - om zo mijn eigen marktwaarde te verhogen?
Citaat:
Jammer, maar ik ga spijtig genoeg op mezelf stemmen.
|
Ah, collega?