Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2006, 13:11   #109
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Ofwel kan u niet lezen ofwel wilt u het niet, ofwel moet u dringend horizontaal leren lezen.

1. Aan de grens van Congo staan met een vrachtwagen en met cash geld staan zwaaien zodat arme Congolezen voor u een mijn gaan plunderen, waarop u vervolgens uw zakken vult en wegrijdt, dat is dus geen opportunisme, dat is zuivere medeplichtigheid. Meer zelfs, dat is de oorlog bewust gaande houden en versterken. Waar halen de strijdende partijen het geld vandaan om wapens te kopen denk je?

Welke bedrijven staan aan de grens met geld te zwaaien?

Company
Country of destination
Merchandise

CogemBelgiumcassiterites Muka-EnterpriseBelgiumcassiterites IssaGermanycassiterites Chpistopa FlossGermanycassiterites RedemiRwandacassiterites Banro-Resources Corp.Malaysiacassiterites, coltan
Canadacassiterites BharatUnited Republic of Tanzaniacassiterites Extano-OfficeRwandacoltan CoopimarRwandacoltan Geologistics HannoverGermanycoltan Rwasibo-ButeraSwitzerlandcoltan EagleswingsNetherlandscoltan VeenNetherlandscoltan SogerBelgiumcoltan Patel WarehouseNetherlandscoltan AfrimexUnited Kingdom of Great Britain and Northern Irelandcoltan
Netherlandscassiterites Chimie PharmacieNetherlandscoltan
Belgiumcoltan SogemBelgiumcoltan, cassiterites, tin CogecomBelgiumcoltan, cassiterites CogeaBelgiumcoltan PanalpinaKenyacoltan TradementBelgiumcoltan, cassiterites Ventro StarUnited Kingdom of Great Britain and Northern Irelandcoltan RaremetIndiacoltan FinconordPakistancoltan Finiming Ltd.Belgiumcoltan FinconcordeRussian Federationcassiterites, coltan PatelIndiacassiterites Cicle InternationalBelgiumcoltan MasingiroGermanycoltan Union-TransportGermanycoltan Specialty MetalBelgiumcoltan MDWBelgiumcassiterites, coltan TransintraBelgium
Drie-vierde daarvan is Westers.

2. Van de 6 miljard dollar aan assets die er op minder dan vier jaar tijd geplunderd zijn, werd 5 miljard geplunderd door Europese en Amerikaanse bedrijven.

3. Uiteraard gebruikt het Westen altijd off-shore elites om een land leeg te roven. Een dictatortje hier, een rebellengroepje daar en ginder nog wat huurlingen. Europeanen zijn laf genoeg om het vuile werk door een ander te laten doen.

Laten we dus ophouden te ontkennen dat Europa's welvaart op de massale plundering van landen van het Zuiden gebaseerd is. Dit is een vanzelfsprekendheid.
Sorry man, ik accepteer deze onzin niet. Ik weiger de verantwoordelijkheid hiervan te dragen.

Vertel eens hoe onze mensen ten tijde van priester Daens te Aalst de Congolezen aan het 'uitzuigen' waren, terwijl ze zelf ternauwernood voldoende hadden om te overleven? Probeer nu eens uit te leggen hoe wij onze Société Générale en de ganse Union Minière konden 'verplichten' een sociaal programma voor te leggen?

Vertel eens wat onze 'correcte politici' politici doen om die toestand te verhelpen. Ze staan porverdorie in de rij om met iedereen handjes te schudden. Ik heb nooit VLD, SP.A en CD&V gestemd... moet ik mij schuldig voelen aan die plundering? En wat doen die partijen om die plundering tegen te gaan. Zij zijn nu aan de macht. Hebben ze een boycott afgekondigd van deze bedrijven? Hebben ze alle handel verbroken met die landen die zich hieraan bezondigen? Ze konden het wel met Zuid-Afrika en Rhodesië doen. Heeft onze koninklijke familie al schadevergoeding betaald aan de Congo?... want ge denkt toch zeker niet dat de modale Belgische belastingbetaler hiervoor moet opdraaien.

Ik vind het ronduit ziekelijk dat men ons een schuldbewustzijn poogt op te leggen voor feiten waarvan we evengoed het slachtoffer waren of zijn... En natuurlijk moeten we daarvoor boeten en betalen met veel geld... want dat is uiteindelijk het doel!
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden