Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
Er zitten wel punten van waarheid in, dat kan niemand ontkennen. Maar de nationaliteit afnemen van bv een 3e generatie???? dat zijn Belgen, Nederlanders, Duitsers.... die kunnen in hun thuisland niets gaan doen, ze spreken meestal ook geen Arabisch en hebben geen scholing.
En hoe ga je bepalen of die Turken/Marokkanen geen diploma zouden halen?? en waarom dan niet voor de autochtonen hetzelfde, los van het feit dat het absurd is die mensen naar daar te sturen want ze kennen die taal ook nauwelijks. Aja, op mijn 16e geloofde niemand dat ik mijn diploma ging halen.....
|
Over het feit dat een Turk of een Marokkaan of whatever ineens Belg is omdat men hem een papiertje heeft gegeven waarop dat staat, is niet zo vanzelfsprekend als de "geïnteresseerden" wel zouden willen...
De benaming Belgische Turk of Turkse Belg is al veel correcter... Indien die Turk zich voldoende heeft aangepast aan het Belgische systeem en de Belgische wetten wil aanvaarden en toepassen... is er geen enkel probleem! Zoals al dikwijls geciteerd: het kleur is geen probleem - het probleem heeft dikwijls een kleur...
Tenslotte, men heeft die Turk niet verplicht om hier te komen leven...
Indien die Belgische Turk ipv meer Belgisch meer Turks wordt met de jaren en de volgende generaties (... en dat is de vaststelling die dikwijls wordt gemaakt) dan moet hij daar de logische conclusie uit trekken: hij woont in het verkeerde land. Die 3de generatie kent geen Turks? Toen ze ooit hier kwamen kenden ze ook geen Nederlands of Frans... en ze hebben ook hun plan getrokken. Als je je één keer kunt aanpassen, waarom dan geen tweede keer?
Jij hebt dus je diploma gehaald, gebruikt vlot de Nederlandse taal, bent geen "last" voor niemand... proficiat dus! Geen probleem.
Maar er zijn de "anderen"... en daar moet iets aan gedaan worden.