werkmens veroorzaakt meer overlast
in onze hedendaagse maatschappij komt de economisch actieve ( patriarchale ) mens volgens mij overdreven veel eer toe. Anderzijds wordt diegene die niet economisch actief is ( dat noem ik de matriarchale mens ) vanuit een aangeprate arbeidsethos maar al te vaak veracht.
Nu besef ik natuurlijk ook wel dat de economisch actieve mens vooralsnog een noodzakelijk kwaad is.
Maar aangezien ik merk dat economisch actief zijn opnieuw meer en meer als een norm gehanteerd wordt waaraan iedereen zonder uitzondering moet assimileren vind ik het noodzakelijk om toch ook even de negatieve kanten van dat o zo vereerde economisch actief zijn te belichten.
economisch actief zijn veroorzaakt immers ook overlast op diverse manieren.
economisch activiteit veroorzaakt ...
- vervuiling en stank (zowel om te werken als om naar het werk te gaan )
- lawaai ( idem )
- stress ( idem )
- verwaarlozing van het sociaal en familiaal leven met als ergste vorm emotionele kinderverwaarlozing.
- vrijheidsberoving. (as soon as you re born they make you feel small )
economische activiteit vergt anderzijds ....
- energie ( om stank te maken en om te verplaatsen van en naar de werkvloer )
- ruimte ( zowel voor de werkvloer zelf als voor al die wegen die we nodig hebben om op de werkvloer te geraken )
- gezondheid ( van teveel fysieke arbeid takelt men fysiek af van teveel geestelijke arbeid takelt men mentaal af ) Dit kost ons gigantische bedragen aan gezondheidszorg.
aangezien er heel wat mensen werken gaat het bovendien niet over zomaar een klein beetje overlast.
in ieder geval zou er omwille van al deze redenen net dat ietsje meer respect mogen zijn voor de mensen die niet mogen of willen of kunnen meedoen aan deze waanzin en als gevolg daarvan bovendien ook nog moeten leven in armoede. En men kan zich in deze contekst afvragen of het op langere termijn gezien wel zo verstandig is om economische activiteit al te veel aan te moedigen laat staan mensen te gaan verplichten om mee nog meer overlast te gaan veroorzaken ?
Een onvoorwaardelijk basisinkomen om economische inactiviteit een beetje aan te moedigen en dus de overlast te beperken lijkt me dus wel gepast.
Zijn er bovendien niet nog vormen van overlast die de werkmens veroorzaakt die ik vergeten ben ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 4 mei 2006 om 16:05.
|