Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2006, 20:37   #33
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Machtsblokken kan je alleen maar counteren door een even sterk of nog sterker blok te vormen dan zij. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Daar ben ik niet zo zeker van, en het zou bovendien jammer zijn dat de enige optie tegen geweld tegen-geweld zou zijn. Ik ben voor een alternatieve constructie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Pogingen van een eengemaakt Europa dmv wapengekletter zoals vooreen is, hopelijk toch, ondenkbaar geworden. Behalve bij de Engelsen en de Oostblokkers is er niet veel oorlogszucht meer aanwezig. Maar alleen maar op een samenwerking rekenen tussen "integere"(?) staten is wel utopisch.
Het is niet omdat een politiek ééngemaakt Europa niet door "wapengekletter" tot stand komt dat het geen "le nouveau Napoléon est arrivé" zal worden. Een verenigd Europa wordt te veel gemotiveerd door carrièreplanning (volgens mij dan toch)

Persoonlijk maak ik het onderscheid tussen utopie (dwangmaatschappij) en illusie: sterke internationale samenwerking kan dan mischien en illusie blijken (wie niet waagt niet wint), maar een verenigd Europa zal een utopie zijn, zoals de voorgaande. Ik vind gewoon dat we de Amerikanen niet moeten immiteren: zo'n domme samenleving!