Djiezes, de stemcomputers hangen niet op het net, maar er zijn personen verantwoordelijk voor de hard- en software.
Wie heeft die personen gekozen? Op welke schoen zijn de opdrachten geschoeid? Wat zijn de opdrachten?
Ik kan me zo al een paar trukjes om zelfs "onafhankelijke" deurwaarders voor het lapje te houden.
Bijvoorbeeld, als zo'n stemcomputer een test ondergaat kan ik me voorstellen dat een deurwaarder een willekeurige gemeente gaat na-apen. X aantal keer een stem invoeren, en dan vergelijken met wat ie ingevoerd heeft. Een malafiede programeur kan gerust een extra regel code invoeren dat na X% stemmen de computer de voorgeprogrameerde stemmen op de kaarten zetten. Als dit wat subtiel is gedaan valt het zelfs niet op, maar krijgen de bevoordeelde partijen een dikke extra.
Andere truk om de verziekingen te misbruiken is ervoor te zorgen dat stemmers niet annoniem blijven. Stel je voor, een ambtenaar die toch een Vlaams Belang stem durft uit te brengen? Dit vergt gewoon een webcam die een snapshot maakt op het moment iemand een ongewenste stem uitbrengt.
Een stukje beeldvergelijkende software, gekoppeld aan een databank die de stemgerechtigden van dat stemhokje in fotovorm heeft, en presto, we hebben 1 ambtenaar die geen carriere meer heeft.... Of soortgelijke grappen.
|