Aan elke kant van het politieke spectrum werden reeds recuperatiepogingen voor deze moorden gelanceerd. De klassieke bruin-zwarte zondebok wordt vlotjes met alle zonden beladen de woestijn ingestuurd door
Brice De Ruyver (raar, maar enkel de verwijzing in de zoekmachine is er nog, het artikel is weggehaald........) en
premier Verhofstadt
Sommige maffe moraalridders willen ons zelfs
collectief te culpabiliseren.
Ik hoef me dus niet te generen om ook voor mijn ideeëngoed deze gebeurtenissen te recupereren.
Mijn stelling:
De taboesfeer op racisme en verbod op meningsuiting zijn een mogelijk oorzaak van de gebeurtenissen.
Recente berichten tonen aan dat de dader niet direct bekend stond als aperte racist. De familie, vrienden en kennissen van de schutter zouden
nooit vermoed hebben dat racistische motieven aanleiding zouden geweest zijn tot de gebeurtenissen.
Laat er ons gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat de dader desondanks toch met racistische inzichten zijn schutterij voltrok. Is het dan niet denkbaar dat hij deze bewustzijnsinhouden verzweeg wegens de taboe- en censuursfeer die er op dergelijke uitingen rust? Mocht hij als notoire racist bekend gestaan hebben, dan konden misschien voorzorgsmaatregelen het drama vermeden hebben. Dialoog en de nieuwe inzichten die zulks meebrengt, verzacht vaak de zeden. Een wapenhandelaar zou misschien 'second thoughts' krijgen wanneer een freak die zich als potentiële racistische moordenaar uit via groezelige symboliek zich een wapen komt aanschaffen.
Heel de tragedie zou dus best kunnen vergeleken worden met het openbarsten van een
onderhuidse zweer veroorzaakt door de censuurliefhebbers en politiek correcte zedenprekers die maar al te graag anderen de mond snoeren.
Om dergelijke zaken misschien tijdig aan het licht te laten komen, pleit ik er dus voor om iedereen absolute vrijheid van meningsuiting te garanderen. Racistische bewustzijnsinhouden blijven immers toch actief in iemands hoofd, ook als je die persoon verbiedt ze te uiten. Een spreek- of schrijfverbod op dergelijke verwerpelijke meningen staat gelijk met de kop in het zand steken voor wat écht leeft bij de mensen, terwijl je een tijdbom creëert, die, eens ze ontploft, niet langer te beheersen is, laat staan onschadelijk te maken.
CGKR en andere voorstanders van gedachtenpolitie zijn wat mij betreft minstens even schuldig als de verspreiders van hate-speech: ze sussen ons in slaap voor de bestaande waarheid, terwijl die behoort gekend te zijn, hoe gruwelijk ze ook is.