Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2006, 18:03   #38
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
ik wil alleen aangeven dat de handelswijze van de mens niet enkel door egoisme of eigenbelang is geinspireerd, zoals Keiko suggereert. Volgens hem is de enige reden waarom de mens samenwerkt omdat dit ten goede komt van zijn eigen ik. Daarmee kan je veel verklaren, maar niet alles. Wanneer je kijkt naar de talrijke voorbeelden in de geschiedenis van zelfopoffering, zorgverlening en solidariteit, dan kan je enkel besluiten dat er ook andere motieven zijn om samen te werken. Motieven die in elke mens als kiem zitten, maar die enkel tot wasdom komen wanneer de maatschappij, de opvoeding, en de voorbeelden rondom dit toelaten.

Ik vind het bedroevend te moeten vaststellen dat idealisme meer en meer wordt gelijkgesteld met naïviteit, dat verdraagzaamheid meer en meer wordt gelijkgesteld met domheid, en dat geweld de overhand haalt op dialoog.

En dat van een Stalinist...
Toffe jongens die commies. Bekennen zich met smileys tot volgeling van iemand die miljoenen doden op zijn geweten heeft, maar vinden het 'bedroevend te moeten vaststellen dat idealisme meer en meer wordt gelijkgesteld met naïviteit'.