Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Er zijn idd nog amper Albaans- en Griekssprekenden, maar er zijn ook nog amper Vlaamssprekenden in Frans-Vlaanderen, moeten ze dan ook niet worden beschermd? Zuid-Tirol is idd een voorbeeld, zoals ook min of meer de Oostkantons.
Dergelijke regionale dialecten zijn wel leuk, maar ik betwijfel of ze wettelijke bescherming nodig hebben.
Talen moeten echter worden beschermd, en in Turkije kan dit volgens mij nog steeds binnen de EU.
|
En in Schotland? Ik las een tijd geleden dat sommigen daar het Gaelic als officiële taal willen. En Ierland en Wales?
|
Et pourquoi pas? Het zijn prachtige talen, spijtig dat het Cymrisch en het Manx zijn uitgestorven, anders had je nog meer talen! In Ierland is het Gaelic de officiële taal, naast het Engels, iedereen verstaat Gaelic, en in het westen spreken zelf nog veel Ieren deze taal, hoewel ze ook het Engels verstaan. Idem in Wales, ook daar bescherming voor het Welsh, en hoe meer naar het westen, hoe meer Welsh er wordt gesproken. In Schotland weet ik het niet, maar ik vermoed dat het wel nog wordt gesproken, al dan niet met beschermd statuut.
(Vergeet ook de Rheto-Romaans in Zwitserland niet!)