"Morele verantwoordelijkheid" -- de nieuwe modeterm anno 2006
Blijkbaar heeft nog niemand stilgestaan bij de jongste newspeak van de politieke scherprechters? Wat bedoelen ze nou precies met "morele" verantwoordelijkheid?
Wat professionele verantwoordelijkheid is, kan ik heel goed behappen: je maakt een professionele fout en dan moet je daar de gevolgen maar voor je rekening nemen. Een beetje zoals ene P. Dewael, die duidelijk professioneel in de fout is gegaan in de zaak Erdahl of F. Van den Bossche in de petroleumaffaire.
Wat politieke verantwoordelijkheid is, kan ik ook nog begrijpen: dat is zoiets als een algemene fatsoensregel: je maakt een slechte politieke inschatting en je trekt daar -als verantwoordelijk politicus- je conclusies uit. Een beetje zoals M. Onckelinckx die halstarrig het laken naar zich toe trok in de zaak Erdahl.
Maar "morele" verantwoordelijkheid is in de belgische politiek echt wel een nieuwigheid. Tja, je moet het kind ook een naam geven... Maar qua vaagheid kan het natuurlijk wel tellen. Is de wapenhandelaar die conform de wet een wapen verkocht aan de dader "moreel verantwoordelijk"? Zijn in dat verband FN of het Waals Gewest en bij uitbreiding de paarse regering verantwoordelijk voor de bloedige onderdrukking van het verzet in Nepal met belgische minimi's "moreel verantwoordelijk"? Is de maker / distributeur van de computerspelletjes die héél misschien ten dele hebben bijgedragen tot de onmenselijke attitude van de moordenaar in Antwerpen "moreel verantwoordelijk"? En in welke mate is het Vlaams Belang "moreel verantwoordelijk"? Of zijn wij allemaal misschien "moreel verantwoordelijk" omdat we zo nu en dan wel eens tussen de tanden een niet al te correcte krachtterm gebruiken. (en geef nou toe, het overkomt ons allemaal wel eens in een onbewaakt moment. Zelfs al staan we op onze zeepkist te schreeuwen hoe anti-racistisch we wel zijn. Willen de nieuwe heiligen nu opstaan please?)
Kijk, ik ga hier het VB niet zitten verdedigen hoor. Ik hou ook niet zo van dat stompzinnig gedoe. Maar laat vooral duidelijk zijn dat het goochelen met wazige termen om ten zoveelste male een politieke tegenstander een "pootje te lappen" niet meteen getuigt van veel fatsoen. Vooral als die wazige term een tweesnijdend zwaard blijkt te zijn waaraan de grote zedeprekers vandaag zich al meermaals tot bloedens toe hebben gesneden.
Niet met deze jongen...