Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd
Mensen uit Afrika wagen de oversteek met honderden tegelijkertijd in bootjes die niet eens zeewaardig zijn. Elke week zijn er bij die er het leven bij inschieten. In Mexico kruipen ze met honderden tegelijkertijd over de grenzen en voelt de VS zich verplicht om een muur te bouwen en 6000 extra troepen in te zetten. Wat heeft dat met het politiek regime te maken?
|
Geen enkele van de door jouw al genoemd landen zijn democratiëen. Mexico begint onder president Fox als iets meer te democratiseren, maar ik durf er op wedden dat de gemiddelde Mexicaan het toch iets beter heeft als de gemiddelde Cubaan. Gelukszoekers zullen er altijd zijn maar vergelijk Mexico niet met een land als Cuba.
Citaat:
Slogans herhalen helpt niet echt in een debat. Het kent een vrom van democratie die niet de onze is en waar ik mijn kritische bedenkingen bij heb. Het is duidelijk wel een rechtsstaat. Wie vervolgd wordt, weet waarvan hij beschuldigd wordt, krijgt een proces en kan beroep aantekenen. Dat kunnen de VS-gevangenen op Guantanamo of in Abu Ghraib niet zeggen.
|
Een dictatuur kan nooit een rechtsstaat zijn men beste. Volgend tekst haalde ik van het Amnesty International Vlaanderen rapport over Cuba een aantal jaar geleden.
[SIZE=1]In 2003 verslechterde de mensenrechtensituatie in Cuba aanzienlijk. Medio maart voerden de Cubaanse autoriteiten een ongekend offensief uit tegen de dissidentenbeweging. Vijfenzeventig doorgewinterde activisten werden gearresteerd, oneerlijk berecht en veroordeeld tot maximaal 28 jaar gevangenisstraf; ze waren gewetensgevangenen. In april werden drie mannen die schuldig waren bevonden aan betrokkenheid bij een kaping terechtgesteld door een vuurpeloton, waarmee een einde kwam aan een feitelijk moratorium van drie jaar. Cuba kreeg steeds meer kritiek van de internationale gemeenschap, waaronder landen en personen die de Cubaanse regering voorheen hadden gesteund. De Cubaanse autoriteiten probeerden deze maatregelen te rechtvaardigen als een noodzakelijk antwoord op de bedreiging van de nationale veiligheid door de VS. Het Amerikaanse embargo en daarmee samenhangende maatregelen hadden nog altijd een negatieve invloed op de algehele mensenrechtensituatie in Cuba.[/SIZE]
Citaat:
Pardon? Gelooft u nu écht élke propagandazet?
|
Bewijs’ betrokkenheid Cuba bij moord Kennedy
Van onze correspondent Sander van Walsum
BERLIJN - De moord op de Amerikaanse president John F. Kennedy, op 22 november 1963 in Dallas, is geregisseerd door de Cubaanse geheime dienst G2 – mogelijk met medeweten van Fidel Castro. Tot deze conclusie komt de Duitse documentairemaker Wilfried Huismann na zich vele jaren in de toedracht van ‘de moord van de twintigste eeuw’ te hebben verdiept.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/..._moord_Kennedy
[SIZE=+0]
[/SIZE].’