Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
- Welke stappen dienen er volgens u genomen te worden om hier verbetering in te krijgen? Moet de staat bijvoorbeeld massaal mensen te werk beginnen stellen of eender de lasten op arbeid verlagen of ....
|
*Sanering van ambtenarenzaken. Als de staat 35% onder haar maximale efficientie presteert met de huidige middelen dan moet men dit minstens tot 10% kunnen terugbrengen. Ofwel door het verlenen van betere publieke diensten ofwel door het afvloeien van ambtenaren. Als ik lees dat de post over 300managers beschikt stel ik mij daar toch vragen bij...
*Verlaging van de loonkosten tot minstens op het niveau van de buurlanden.
*afschaffen van geldopslorpende maatregelen zoals het brugpensioen.
*Afschaffen van inefficiente regelingen zoals de 60/40 regeling bij de NMBS. Compromissen tussen de gewesten over economische zaken moeten zo veel mogelijk vermeden worden. Investeer waar nodig, als dat in Vlaanderen is moet er niet perse even veel geld in Wallonie verspild worden. Omgekeerd geldt dit uiteraard ook.
*Privatiseren van staatsbedrijven zoals de NMBS, er is geen enkel privebedrijf dat zo inefficient kan werken als de NMBS. Subsidies moeten mogelijk zijn maar men moet redelijk blijven, de NMBS haar primair doel moet het vervoer van goederen en personen zijn en niet het te werk stellen van mensen.
Citaat:
- Wanneer zal er volgens u opnieuw herstel op treden?
|
Dit valt natuurlijk moeilijk te voorspellen. Velen dachten dat het herstel reeds zou optreden na het veroveren van Irak door de VS, het herstel is er nog niet gekomen. Dat is dus een moeilijke zaak.
Citaat:
- Hebt u er persoonlijk al hinder van ondervonden van deze mindere economische periode?
|
Als student heb je de ongelooflijke luxe om zich niet al te veel van dit soort zaken aan te moeten trekken.