Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2006, 22:44   #28
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik zeg niet dat Frankrijk het paradijs is. Frankrijk heeft ook zijn problemen. Over het FN gesproken, ze hebben tot nu toe 1 maal de tweede ronde behaald. We zijn dus ver van de zwarte zondagen dat Vlaanderen heeft gekend en, jammer genoeg, nog zal kennen. De laatse peilingen van de Sofres (Franse Peilingsinstituut) tonen Ségolène Royal (PS) aan de leiding met 34% gevolgd door Nicolas Sarkozy (UMP) met 30%. Het FN komt op de 3de plaats met 10%. OK, het zijn maar peilingen-dat weet ik wel-maar dat toont toch een zekere trend en een zekere kloof tussen de eerste twee partijen en het FN.
Trouwens, wat zagen wij in heel Frankrijk bij de vorige verkiezingen? Anti-FN betogingen in heel het land. De dag dat de grote meerderheid van de Vlaamse bevolking een anti-VB betoging zal organiseren, integendeel, dat is zeker niet voor morgen.
Naast zijn problemen, heeft Frankrijk nog positieve kanten. Waar zijn nog die positieve kanten in België?
10% is toch behoorlijk veel voor een extreemrechtse partij hoor. Vergelijk dat eens met andere grote Europese landen: in GB haalt de BNP nog niet eens 1%, in Duitsland de NPD 1,8% (en dat was dan nog de sterkste score in jaren). Enkel door het districtenstelsel heeft de FN nauwelijks invloed, ze hebben niet eens een parlementslid!

Verder denk ik dat de politieke situatie in Vlaanderen/België en Frankrijk behoorlijk verschilt. In Frankrijk zijn in feite alle partijen nationalistisch, zeker de rechtse partijen. Chauvinisme is gewoon een van de hoekstenen van de Franse mentaliteit. Dat is niet te vergelijken met Vlaanderen, waar de meeste partijen zich juist heel diplomatiek opstellen. Bovendien is de segregatie veel sterker en de stedelijkheid minder, waardoor integratieproblemen zich op een kleiner gebied voordoen. Ik vraag me overigens wel af wat de gevolgen van de rellen van vorig jaar zijn voor de aanhang van het FN. Ik heb al peilingen gezien waar de partij richting de 20% gaat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden