Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2003, 17:51   #13
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Ik weet niet zeker of ik nu volledig mee ben. Je bent tegen het programma van Vivant, je vindt het niet sociaal genoeg, zo ja, waarom ?
Ik ben zeker niet tegen het programma van Vivant. Ik ben er een voorstander van, zeker wat betreft het basisloon. Maar ik vindt hun programma echt niet zo sociaal, wat voor mij geen probleem is want ik ben eerder liberaal dan sociaal ingesteld.

Citaat:
Met progressief belastingsstelsel bedoel je toch, dat hoe meer je verdient hoe meer belastingen je betaalt ? Op zich vind ik dat inderdaad sociaal, maar niet voldoende. ALs je ziet iedereen krijgt bij een indexaanpassing 2%, voor de gemiddelde lonen, is 2% niets, voor hoge lonen, soms een klein kapitaal. De Tobin tax, vind ik moet ingevoerd worden.
Wat ik wil vragen: tegenwoordig wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter, hoe kan je dit omkeren ?
Wel door het invoeren van het basisloon ga je iedereen even veel uitbetalen, arm of rijk, dat draagt dus zeker niet bij tot het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk.
Als je spreekt over de kloof tussen arm en rijk, gaat dit dan over de verschillen binnen Belgie of op wereldschaal? Naar mijn mening zijn de verschillen tussen arm en rijk in Belgie toch niet gigantisch!!
Ik ben trouwens geen voorstander van progressieve belastingen, voor mij is een kloof tussen arm en rijk gerechtvaardigd als iedereen bij het begin van hun leven dezelfde kansen kan krijgen. Het moet duidelijk zijn dat dat vandaag de dag op wereldschaal zeker nog niet het geval is maar binnen Belgie toch al in zekere mate is gewaarborgd.
[/quote]
alpina is offline