Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
http://www.politics.be/nieuws/11368
China, u weet wel, een van die laatste bolwerken van het Rode Gevaar, waar de liberalen en vele anderen (overigens terecht) bijzonder veel kritiek op hadden wat betreft schendingen van de mensenrechten, is de laatste jaren de weg van het kapitalisme opgegaan.
En plots zijn "goede economische relaties met China levensnoodzakelijk in de wereld van morgen".
Over mensenrechten, gebrek aan democratie, zoveel executies per jaar, de bezetting van tibet, ... geen woord meer. We sturen nu zelfs koninklijke delegaties naar ginder (allee, "we"...).
als er poen te rapen valt smelt de angst voor het Rode Gevaar plots als sneeuw voor de zon...
|
Ik heb daar mijn persoonlijk theorietje over; voel aan mijn kleine teen dat ik er niet ver naast zit [SIZE=1]
( dit is uiteraard wetenschappelijk niet relevant )
[/SIZE]Het hardcore stalinistische regime maakt volgens mij enkel op slinkse wijze gebruik van de voordelen van het kapitalisme om het gehele land in versnelt tempo op een hoger ontwikkelingsniveau te tillen. Zodra haar doelstellingen bereikt zullen zijn worden de kapitalistische fabrieken genationaliseerd. Dit heeft als bijkomend voordeel dat in het westen enorme kapitalen zijn onttrokken aan de inlandse economie en wegens verplaatsing van het productieapparaat naar china zal dit het kapitalisme in een zeer zware crisis drijven NA de nationalisatie. China wordt de nieuwe wereldmacht en het westen zit op een industrieel en sociaal kerkhof.
[SIZE=1]
[/SIZE]