Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2006, 12:15   #42
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het argument is: Brussel behoort tot de Vlaamse economische ruimte, dus is het logisch dat Vlaanderen de economische bevoegdheden overneemt.

Ik zeg dat de socio-economische ruimte waarin Brussel ligt veel groter is dan wat in deze thread wordt voorgesteld: Brussel behoort tot de Vlaamse én de Waalse economische ruimte.
Dat is nu ook weer niet waar. De independentistische neigingen van Vlaanderen worden grotendeels veroorzaakt door een socio-economische breuklijn die toevallig samenloopt met een taalkundige, buiten in Brussel. Dat Waals-Brabant nauw verbonden is economisch gezien met Brussel (en al was het maar omdat er veel Franstalige Brusselwerkers er wonen), betekent het niet dat Waals-Brabant tot de Vlaamse economische ruimte behoort. Rijsel heeft ook economische banden met Kortrijk, maar maakt economisch geen deel uit van Vlaanderen.

Maar ik zou graag uw argumenten horen waarom Waals-Brabant en/of Wallonië deel uitmaakt van die Vlaamse economische ruimte. Ik kan altijd bijleren.

Citaat:
Dus laten we de rollen omkeren: waarom Brussel niet bij het Waals-Gewest brengen, "tot wier economische ruimte het toch al behoort"?
Het behoort er niet toe. Uw basisveronderstelling klopt dus al niet, laat staan alle daar van afgeleide conclusies.

Citaat:
Indien het enig resterende argument is : Brussel is een enclave in Vlaanderen en is aldus an sich niet leefbaar, is dit totaal onvoldoende om het Waals Gewest uit te sluiten. Bovendien hebben de Franstaligen reeds een antal voorstellen klaar liggen om dit probleem op te lossen.
Lebensraum? Je moest de reacties eens horen als de Vlamingen zo iets zouden voorstellen tov pakweg Frans-Vlaanderen of Waals-Brabant. Wedden dat "nazi" er bij zou zitten?

Afgezien daarvan, de enclave is niet het enige overblijvende argument:
  • enclave
  • nagenoeg geen landbouwareaal
  • de ring ligt grotendeels in Vlaanderen, het Waalse deel is verwaarloosbaar economisch gezien
  • de luchthaven ligt in Vlaanderen
  • historisch heeft Brussel nooit geen deel uitgemaakt van Wallonië (op zich het zwakste argument, zoals altijd met historische)
  • Brussel overleeft door Vlaamse steun
  • Brussel heeft nog altijd meer Vlaamse werkkrachten dan Waalse
  • Brussel herbergt de Vlaamse instellingen, de Waalse zitten in Namen
  • kortom: de totale inbedding in Vlaanderen
Dit totaalpakket weegt niet op tegen het enige Franstalige/belgicistische argument:
  • Brussel telt meer Franstaligen dan Nederlandstaligen
Mager toch?