Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2006, 18:18   #16
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zou kiezen voor Wallonië kiezen zijn voor armoede? volgens studies van bv in de Warande, zou Wallonië het beter doen als het onafhankelijk zou worden?
Ongetwijfeld, maar is dat een ogenblikkelijk effect? Het is juist door de onafhankelijke koers die Wallonië kan varen dat ze rijker zal worden. Een rem met een gewicht van 1/4 van een gebied dat economisch deel uitmaakt van Vlaanderen en dus heel anders denkt dan Wallonië, zal gewoon een nieuwe Belgische situatie creëren: waarbij een minderheid de meerderheid economisch remt. De Belgische alliantie tussen Brussel en Wallonië heeft in een scenario zonder Vlaanderen overigens geen betekenis meer. Die alliantie zal de bestaande tegenstellingen tussen Brussel en Wallonië enkel maar op de voorgrond doen treden, met wie ze niets anders gemeen heeft dan de taal van de grootste Brusselse bevolkingsgroep.

Bovendien ga je hier uit van een parasietenscenario, waarbij Brussel zal teren op Wallonië dat rijker wordt door de onafhankelijkheid. Brussel zelf zal enkel kunnen functioneren als ze in dezelfde staat ligt als tot welke economische ruimte ze ligt. Face it: Brussel is te klein om levensvatbaar te zijn, en elk scenario tot lebensraumuitbreiding ten koste van Vlaanderen is gewoon niet realistisch.