Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p
voor drugshandel is er in Cuba een gevangenisstraf van 4 tot 10 jaar, als het om grote hoeveelheden gaat is het 8 tot 15 jaar en als het door staatsambtenaren gebeurt... 15 tot 30 jaar (of zelfs eventueel de doodstraf).
|
Dan heb ik (na heel de discussie met zeer veel interesse en ondertussen een beetje tranende ogen van te lang naar mijn scherm te staren) toch één argument gehoord om kritiek te uiten op het Cubaans regime ...
Een anecdote: ik werk in Bxl met allochtone jongeren. We hebben ook een boksclub en twee jongeren zijn naar Cuba gereisd om volgend jaar een boksstage te organiseren voor een twintigtal Marokkaanse jongeren in Havana.
Die twee kwamen wild enthousiast terug. Als sportliefhebbers niet moeilijk: de infrastructuur, de budgetten en vooral de professionele begeleiding, ze vielen er gewoon van omver. Maar ze gingen ook verder: over het onderwijs dat gratis was (ze logeerden op de universiteit) en de gezondheidszorg, en de sfeer en de reactie van de mensen en natuurlijk: het totaal ontbreken van enige zweem van racisme...
Eén van hen besloot zijn liefdesverklaring met de woorden: "je ne parle pas de politique, mais ce que j'ai vu la..." waarop ik alleen maar kon antwoorden: "c'est ça la politique".